Uranus v.3

Hej alla Uranusar!

 

Nu har vi gått två veckor i skolan och vi ser att vårt val av att skapa nya grupper har fallit ut väl. Vissa elever är inte helt nöjda då förändringar ibland kan vara lite omtumlande. Vi som pedagoger ser en positiv förändring i de nya grupperna.

 

Nästa vecka är det dags för de flesta att ha sitt utvecklingssamtal. Vi vill påminna er att boka in en tid samt fylla i “inför utvecklingssamtalet” (den är numer förkortad). Detta dokument underlättar för vårt samtal så ta er tid under helgen att fylla i detta.

 

Under veckans lektioner i svenska har vi läst samt övat på läsförståelsen. Utöver det har vi repeterat substantiv, verb och adjektiv. Vi har även arbetat med ng-ljudet. Vi har sett ett avsnitt av Livet i Bokstavslandet samt arbetat i arbetsboken Glad svenska med ng-ljudet.   

 

Under veckans matematiklektioner har vi fortsatt vårt arbete med uppställning i addition och subtraktion. Det där med att “växla” är inte helt enkelt. Flera börjar få kläm på det och andra behöver fortsätta att öva. Vi ser att eleverna tycker att det är svårast med subtraktion. Passa på att utmana eleverna hemma. Utöver det har vi denna vecka arbetat med med året. Vi har pratat månader, kvartal, antal dagar i en månad, samt hur man skriver datum och framförallt födelsedatum. En av lektionerna fick eleverna undersöka i vilken månad klasskompisarna fyller år. De fick därefter göra en tabell samt ett stapeldiagram. Under fredagen fick eleverna skapa en egen termometer och vi påbörjade då även vårt arbete kring temperatur.

 

Under veckans so-lektioner har vi fått chans att bekanta oss ännu mer med veckans elever, Gustav och Hope. Vi har fått veta att Gustav spelar innebandy samt är han en sann sjöscout som kan knyta olika knopar. Hope tycker om att dansa och hennes favorit land är Egypten. Gustav hade med sig en hemlig gäst och Hope bjöd med en klasskompis i sin dans. Tack för toppenpresentationer!

 

Vi har under veckan även fortsatt vårt arbete med nordisk folktro. Denna vecka fick vi lära oss mer om “Vättar”.  Nu återstår endast 2 veckor kvar i detta tema och vi kommer börja knyta ihop säcken och kontrollera vad vi faktiskt har med oss efter detta arbete.

 

Vecka 6  kommer vi att starta upp ett nytt tema “Våra religioner”. Vi kommer att prata om tro och om våra världsreligioner. Vad tror människor på? Vilka olika religioner finns det? Finns det andra saker man kan tro på? Inför detta arbete önskar vi gärna besök av personer som skulle skulle vilja komma och berätta om sin religion. Det kan också vara så att man har varit ute och rest och har något att visa som skulle vara intresse för oss. Har ni tips och idéer hör gärna av er till mig Ingela.  

 

På no-lektionerna kommer vi att under två veckor jobba med vatten. Vi har börjat med att titta på vattnets egenskaper och dess former. Inte helt lätt att förstå att det vatten vi använder är samma vatten som dinosaurierna använde. Nästa steg blir att titta närmare på vattnets kretslopp samt reningen av vårt vatten.

 

Nästa vecka kommer vi att påbörja ett arbete med ett program som heter Vektor som kommer hjälpa ert barn att träna upp en bra förståelse för matematik. Vi övar bland annat kognitiva förmågor kopplade till matematik. Vektor är grundat på forskning om effektiv matematikträning tidigt, och framtagen av ledande forskare tillsammans med erfarna spelutvecklare. Vektor är ett effektivt och lustfyllt träningsprogram som är både utmanande och belönande!

Vi vill att ni skickar med hörlurar med ditt barn så att hen kan ta del av instruktionerna på egen hand under arbetet med Vektor.

Här kommer lite ytterligare information om programmet: Vektor Parent Info Se

 

Läxa:

  • Diamantjakten läsläxa – kapitel 17 “Gavinis guld”. Läs gärna kapitlet mer än en gång!
  • Diamantjakten läxbok – s.19.
  • Matteläxa – s.36-37
  • Veckans elev – Wiggo och Elis har i uppgift att hålla en presentation om sig, sin familj, aktiviteter, intressen m.m. En skriftlig presentation ska lämnas in på måndagen och den muntliga presentationen hålls på torsdagen. Tänk på att förbereda er ordentligt inför er presentation!

 

Nästa vecka:

  • Onsdag 25/1 – Välkomna till terminens utvecklingssamtal. Inför utvecklingssamtalet vill vi att ni och ert barn fyller i “inför utvecklingssamtal” som ligger på schoolsoft (senast måndag). Denna dag kommer skolan att vara stängd men för de som är i behov omsorg kommer fritids att vara öppet (meddela fritids). 

 

Kommande händelser:

6/2  Allaktivitetsdagen – Måndagen den 6 februari har vi på Mellangården allaktivitetsdag. Det är en schemabrytande dag för rörelse och aktivitet i grupper där alla elever från Mellangården deltar. Vi erbjuder fyra aktiviteter. Ni kommer att får göra ett första- och andrahandsval via länken nedan. Läs igenom alternativen och välj det som passar dig bäst.

 

Skridskor och isvett

Vi kommer att erbjuda fri skridskoåkning, teknikbanor och isvett med isdubbar och hansalina. Vi tar bussen till Gustavsberg och åker på Ekvallen. Material: Egna skridskor och hjälm. Lunch: Egen lunchmatsäck

 

Vandring

Vandringen sker i närområdet runt Lemshaga. Material: Ryggsäck och bra skor, kläder efter väder. Lunch: Egen lunchmatsäck

 

Lekar ute och inne

Vi kommer att ha stationer med olika lekar både ute och inne i gymnastiksalen. Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i. Samt varma ytterkläder som passar för utomhusaktiviteter. Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

 

Dans och drama

Vi arbetar med rörelse, dans och olika dramaövningar tex. sjalar, teater och musik. Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i. Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

 

Läs igenom alternativen, klicka sen på länken nedan och fyll i ert första- och andrahandsval. Svara senast fredagen 27/1.

 

Länk till svarsformuläret: https://goo.gl/forms/OFRYw8zRdGI1xVus2

 

Vi önskar er alla en trevlig helg!

   

 

Ingela, Peter, Mats & Linus

Klasstelefon: 08-586 313 02

ingela.eriksson@lemshaga.se

peter.crichlow@lemshaga.se

mats.sterneby@lemshaga.se

linus.akerblom@lemshaga.se

 

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']