Uranus v.4

Hej alla Uranusar!

 

Tack för alla trevliga utvecklingssamtal vi hade under onsdagen. Det är alltid lika trevligt att få sitta ner med en elev och er föräldrar. Eleverna fick under detta samtal vara mer i fokus där de själva hade förberett för sitt samtal och samtidigt fick öva på muntligt framförande. En stor applåd för dem! Vi fortsätter med samtalen nästa vecka. Välkomna!

 

Under veckans lektioner i svenska vi arbetat med att skriva händelseförlopp i en tidsföljd. Vi har även fortsatt vårt arbete med ng-ljud.  

 

Under veckans matematiklektioner har vi arbetat med temperatur. Eleverna har fått använda sina hemgjorda termometrar när de har arbetat med uppgifterna i matteboken. VI har pratat om begreppen stiga och sjunka och vad de syftar till när vi arbetat med temperatur. Utöver det så har eleverna fått arbeta men Vektor, vår matteapp som vi berättade om i förra veckobrevet. Flera av eleverna har frågat om de får ladda ner appen Vektor hemma. Vi har beslutat att eleverna enbart arbetar med detta program i skolan.

 

Under veckans so-lektioner har vi fått chans att bekanta oss ännu mer med veckans elever, Elis och Wiggo. Vi har fått veta att Elis älskar att sjunga och att han nyligen har fått en elgitarr. Han brukar spenderar somrarna på Öland. Wiggo tycker om att spela innebandy och fotboll. Han tycker om att resa till Spanien. Både Elis och Wiggo hade med sig hemliga gäster. Tack för väldigt bra presentationer!

 

När vi påbörjade vårt arbete med nordisk folktro fick eleverna själva skriva upp vilka väsen de ville lära sig mer om. Denna vecka gick vi igenom vilka väsen vi har arbetat med och vilka de ville veta mer om. Gröna gruppen valde att läsa och skriva om Mylingen, ett dödsväsen. Den röda gruppen ville veta mer om häxor.  Nästa vecka knyter vi ihop säcken i vårt arbete om nordisk folktro för att senare gå vidare till att arbeta med religion.

 

Vi har storstädat ute i slänten. För att ge bästa förutsättningarna för en lyckad omstart av kojbyggandet har vi haft givande gruppdiskussioner i båda klasserna. Vi har jobbat med dessa diskussioner med hjälpa av en rutin som heter “Creativity Hunt”. Barnen tänker väldigt klokt och inkluderande kring sina kojor.

 

Läxa:

  • Diamantjakten läsläxa – kapitel 18 “Klockan tickar”. Läs gärna kapitlet mer än en gång!
  • Diamantjakten läxbok – s.20.
  • Veckans elev – Olle och Alma har i uppgift att hålla en presentation om sig, sin familj, aktiviteter, intressen m.m. En skriftlig presentation ska lämnas in på måndagen och den muntliga presentationen hålls på torsdagen. Tänk på att förbereda er ordentligt inför er presentation!

 

Nästa vecka:

  • Måndag 30/1 – vissa elever och föräldrar är välkomna på utvecklingssamtal.

 

Kommande händelser:

6/2  Allaktivitetsdagen – Alla har ännu inte gjort sitt val till allaktivitetsdagen.  Vi erbjuder fyra aktiviteter. Ni får göra ett första- och andrahandsval via länken nedan. Svara senast fredagen 27/1! Länk till svarsformuläret: https://goo.gl/forms/OFRYw8zRdGI1xVus2
 

 

 

 

  

 

Vi önskar er alla en trevlig helg!

 

Ingela, Peter, Mats & Linus

Klasstelefon: 08-586 313 02

ingela.eriksson@lemshaga.se

peter.crichlow@lemshaga.se

mats.sterneby@lemshaga.se

linus.akerblom@lemshaga.se

 

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']