Uranus v.5

Hej alla Uranusar!

 

Nu har nästan alla elever haft sitt utvecklingssamtal. Nu återstår endast ett fåtal elever som vi ska boka in för samtal. Tack för alla trevliga samtal!

 

Under veckans svensklektioner har vi arbetat med liknelser, tex arg som ett bi,  flitig som en myra mfl. Eleverna har dessutom fått läsa en faktatext om björnen och sedan ta ut viktig fakta. Dessutom har vi arbetat med j-ljudet. Vi har tillsammans gått igenom ord och funderat på hur de egentligen stavas.

 

Från och med nästa vecka och fram till sportlovet kommer vi att lägga extra fokus på läsning och läsförståelse. Vi kommer att dela in eleverna i läsgrupper om 3-4 elever. Eleverna kommer här att läsa tillsammans men framförallt diskutera innehållet utifrån olika läsförståelsestrategier. Vi kommer att använda oss av materialet ”En läsande klass” där eleverna kommer få möta olika karaktärer som hjälper dem att ta sig an texter på olika sätt. Vi kommer möta Spågumman, Reportern, Konstnären, Detektiven och Cowboyen.

 

Då vi lägger extra fokus på läsning kommer vi att göra en paus i arbetet med Diamantjakten. Det innebär att vi inte kommer att ha läsläxa från denna bok utan vi vill istället att eleverna läser en bok de har hemma eller har lånat på biblioteket. De kommer att få en läslogg att fylla i under dessa veckor.

 

Under veckans arbete i matematik har vi arbetat med att räkna tiotal, dvs 10:ans multiplikation. Vi har även diskuterat om att multiplikation och division har ett samband och att multiplikation är upprepad addition. Självklart har vi även fortsatt vårt arbete med Vektor.

 

Under veckans no-lektioner har vi fortsatt vårt arbete med vatten. Eleverna har fått utforska vad man ska slänga i toaletten och vad man inte ska slänga i den. Alla var väldigt medvetna och visste precis vad som skulle var. Vidare har vi undersökt vattentryck och även genom en laboration fått känna på trycket själva. Fråga dem gärna om vattnets kretslopp om ni får chansen.

 

Under so-lektionerna har vi avslutat vårt tema med sagor och väsen. Eleverna fick skriva och berätta om vad de trodde om sagor och väsen innan vi påbörjade vårt arbete samt vad de lärt sig under arbetets gång. Eleverna fick även skriva en kortfattad beskrivning om fyra av de väsen vi har arbetat med. Under torsdagens lektioner fick vi bekanta oss med veckans elever, Alma och Olle. Alma älskar att dansa, sjunga och spela piano. Hon har haft en katt som hette Sally. Olle tycker om att spela innebandy och spela trummor. Han funderar på att börja spela fotboll. Båda hade med sig en hemlig gäst. Tack för två bra presentationer!

 

Hälsning från Cissi

Från vårterminens start och fram till sportlovet kommer vi att arbete med kreativitet, fantasi och samarbete på olika sätt.

 

Sagosamling

Vi har tillsammans rest till sagans land. Vi samlas på mattan där det finns ett rött sagotyg, en grön sagokudde, tygbitar, trälådor fulla med magiska saker och sist med inte minst sagosand. Innan sagan kan börja häller jag lite sand i en burk som sedan strös ut över sagotyget. ”Snälla sagosand, för oss till sagans land!” Sedan kan vad som helst hända med fantasins hjälp. Med hjälp av tygbitar och magiska saker skapar vi en saga. Tiden står nästan stilla i rummet och vi får en mycket speciell gemensam upplevelse.

 

Min tanke och önskan är att alla elever ska känna sig trygga och att eleverna ska våga och kunna delta, alla utifrån sina förutsättningar. När lektionen är slut ska alla känna att de har lyckats och gå därifrån nöjda och fulla av förväntan inför nästa tillfälle då vi ses.

 

Samarbetsövningar

Vi har skapat ett mönster, som en spindelväv av garn. Alla fick säga en del av sagan som de gillade bäst och sedan rulla nystanet till en annan kompis i ringen. I denna övning tränas samarbete, och koncentration, turtagning mm. Vi kan också ge varandra komplimanger eller sk ”uppåtpuffar” på detta sätt. Att se varandra i ögonen, säga varandras namn och en snäll sak samt säga tack, kan också vara en bra träning för många.

 

Läxa:

  • Läslogg – läs minst 15 min varje dag. Skriv in fakta i läsloggen.
  • Matteläxa – läxa 17, s.38-39
  • Veckans elev – Stella och Alexander har i uppgift att hålla en presentation om sig, sin familj, aktiviteter, intressen m.m. En skriftlig presentation ska lämnas in på måndagen och den muntliga presentationen hålls på torsdagen. Tänk på att förbereda er ordentligt inför er presentation!

 

Allaktivitetsdagen måndag 6/2

Alla elever har fått sitt förstahandsval utom de elever som valt vandring. Vandringen har utgått så de har fått sitt andrahandsval. Eleverna har valt ”Skridskor”, ”Dans och drama” och ”Lekar inne och ute”. Vi träffas i klassrummet kl.8.20.

För er som ska åka skridskor kan ni välja att lämna vid Ekvallen. Det kommer att finnas personal från skolan där kl.8.45 (vi tar bussen som går kl.8.46 från skolan). Om ni väljer att lämna där så mailar ni senast söndag till: ingela.eriksson@lemshaga.se

Allaktivitetsdagen pågår till ca kl.13, därefter samlas vi i klassrummet. Mellanmålet serveras vanlig tid.

 

Skridskor och isvett, med bl.a Ingela, Peter, Linus och Gottis

Vi kommer att erbjuda fri skridskoåkning, teknikbanor och isvett med isdubbar och hansalina. Vi tar bussen till Gustavsberg och åker på Ekvallen.

Tänk på att eleverna ska bära sina saker själva, så att ni packar allt i en lämplig väska.

Material: Egna skridskor och hjälm.

Lunch: Egen lunchmatsäck

 

Lekar ute och inne, med bl.a Mats

Vi kommer att ha stationer med olika lekar både ute och inne i gymnastiksalen.

Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i. Samt varma ytterkläder som passar för utomhusaktiviteter.

Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

 

Dans och drama, med bl.a Cissi

Vi arbetar med rörelse, dans och olika dramaövningar tex. sjalar, teater och musik.

Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i.

Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

 

Kommande händelser:

Hallå!

Snart är det Sportlov!

För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids under lovet. Fyll i enkäten som finns i länken nedan. Kom ihåg att trycka spara efter ifylld enkät. Glöm ej att det är ett sista anmälningsdatum 13/2.

Fritids har öppet kl. 7.30-17.00.

 

Mvh Fritids

 

https://goo.gl/forms/Gz8KgLt1eKbVXvcK2

 

Vi önskar er alla en trevlig helg!

 

Ingela, Peter, Mats & Linus

Klasstelefon: 08-586 313 02

ingela.eriksson@lemshaga.se

peter.crichlow@lemshaga.se

mats.sterneby@lemshaga.se

linus.akerblom@lemshaga.se

 

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']