Uranus veckobrev v.12

Hej alla familjer i Uranus!

Tack för en fin vecka! Vi vill tacka Melvin för två fina veckor med oss. Till barnens stora lycka bjöd Melvin alla på glass. 

Nästa vecka på fredag ska vi besöka biblioteket, läs information nedan!

Normer och värden

I måndags uppmärksammade vi den internationella Down syndrome dagen med att rocka sockorna! Vi samtalade om varför vi gör det och tittade på lite filmer bland annat en intervju med Nathea som drog igång ”Rocka sockorna” på sociala medier för att hylla sin syster Noelle och alla andra som är annorlunda. Olika är bra!

Svenska

Denna vecka fick barnen öva på att sortera ord/namn i alfabetisk ordning. De skrev även en förklarande text om hur man skapar en sugrörsflöjt. Vi tittade först på en modelltext, samlade ord sedan skrev eleverna utifrån sina ord och bilder. En instruktion visar steg för steg, i bild och text, hur man gör något. Meningarna börjar ofta med en uppmaning, ett verb.

Religion

I tisdags startade vi upp arbetet med Judendomen.  Barnen tycker verkligen att religion är så intressant och det är så roligt att se deras entusiasm och dom har tusen frågor och funderingar! Speciellt spännande var att få lyssna till Moses i vassen och vandringen ut ur Egypten. Vi fick lära oss om judendommens symbol, helig bok, samlingsplats, gud m.m. Vi skapade en pop-up bok där vi samlade allt vi lärt oss.

Teknik

Denna vecka har vi lärt oss om vad en artefakt är, något som är skapat av människan. Genom tre olika ledtrådar fick barnen gissa vilken artefakt som döljde sig. Sedan fick de själva skriva ledtrådar till en egenvald artefakt. Vi insåg att i princip hela vårt klassrum var fullt av artefakter!

 

Vi pratade även om att vissa artefakter hör ihop. Vi fick titta på bilder på två olika artefakter. Till exempel en soffa och en stol. Varför hör de ihop? Eller ett par solglasögon och en keps?

Vi kom fram till att soffan och stolen är skapade av människan främst för vårt behov av att sitta skönt/ bra. Och för att skydda ögonen från solen har vi skapat både solglasögon och keps. Smart!

 

Matematik

 

Under veckan har vi fortsatt arbeta med tid. Vi har övat på att läsa av och skriva digital tid för alla timmar på ett dygn. Vi repeterade att ett dygn har 24 timmar och att vi alltid börjar räkna en ny dag från midnatt. När vi tittar på en analog klocka så kan vi inte se om det är 12 på dagen eller natten.

 

 

Mina mål

Framöver kommer vi ha en lektion i veckan då barnen arbetar med sina egna mål. De har fått ett häfte där målen står och förslag på hur de kan öva. Vid varje tillfälle får man måla en stjärna och skriva vad man har övat på.

Friluftsliv

Fokus under friluftslivet var kompass. Tillsammans gick vi igenom de olika väderstrecken och gick ut och kollade i naturen hur den ser ut och skiljer sig åt i de olika väderstrecken. Vi kunde se att det stämde att myrorna bygger sina stackar mot sydsidan då de tycker om sol och värme. Mossa växer ofta på nordsidan och vissa träd har frodigare grenar åt söder. Vi avslutade i solen på berget med lek och fruktpaus.

Kommande händelser:

  • Fredag 1/4- Vi åker till biblioteket i Gustavsberg. Då vi inte hinner tillbaka i tid till vår lunch så ber vi er att packa med  lunchmatsäck, vatten och ett sittunderlag.
  • v.15 – Påsklov

 

Nästa vecka:

Måndag- Sovmorgon/ fritids

Tisdag- Kör

Onsdag– Idrott

Torsdag – Läxan lämnas in. Bild

Fredag-  Ny läxa, veckans elev, vi åker till biblioteket, ta med lunchmatsäck, vatten och ett sittunderlag.

 

Vi önskar er en härlig helg!

/ Sara, Hanna och Mattias

 

Sara Sandström, sara.sandstrom@lemshaga.se

Hanna Svedlund, hanna.svedlund@lemshaga.se

Mattias Olsson, mattias.olsson@lemshaga.se

Fritids MG: 08-586 313 27