Uranus Veckobrev V.35

Hej alla fantastiska Uranusfamiljer!

Nu är vi igång igen och äventyrslusten är stor. Vad väntar oss framöver? Vilka äventyr ska vi ge oss in i? Ja det kommer ni att få följa i våra veckobrev framöver. Den här veckan har Marie varit på handledarutbildning för läslyftet, som vi ska delta i. Elvira har varit vikarie, Tack Elvira! Och på tal om läsning. Ni har väl läst i sommar? Både ni vuxna och alla barn.

Skola och omvärld

Vi pedagoger ska ta reda på hur vi använder oss av läsande och skrivande i olika ämnen. Vad är det för slags texter vi använder? Är det något vi behöver utveckla? Vi tänkte utveckla vår ämnesdidaktiska kompetens. Det låter väl toppen? Det är vad läslyftet handlar om.

Kunskaper

Svenska/So

Vi har som ni vet börjat läsa äventyret “Jakten på Jack”. Vi läser den första boken som är “Trolldom i Gamla stan”. Här möter vi olika väsen och börjar leta efter Jacks föräldrar. Vi ska samtidigt ta reda på vilka väsen vi känner till och vad som är speciellt med dem. Vad tror du på? Ja, det handlar också om gammal folktro. Kanske är det någon som fortfarande tror på en del väsen.

Det ska bli spännande om vi får syn på några!! Man vet aldrig vad som kan dyka upp!

När vi läser Jack använder vi oss av olika lässtrategier som att kunna förutspå, samtala om ords betydelse, ställa frågor, återberätta med hjälp av nyckelord och skapa inre bilder av vad vi läst. Vi kopplar texterna till egna erfarenheter, andra texter vi läst och medier. Vi tar även in vårt samhälle och vår omvärld, Stockholm. Många platser i böckerna känner eleverna igen eftersom de varit där. Vi samtalar, ritar bilder och skriver texter utifrån händelser i boken.

So / Grön flagg

Vi fortsätter tänka kring våra byggnader vi upptäckt under sommaren. Vi är nu inne i en skapande del. Vi har bilder där vi kan se byggnaden i verkligheten, vi har vår skiss och nu vår modell. Vi tittar på detaljer som vi sedan överför till modellen. Våra elever är otroligt kreativa och lösningsinriktade. De hjälper varandra att tänka och ger varandra nya idéer. Vi ser mycket samarbeten vilket är härligt! Titta gärna in vid hämtning och kika på våra modeller. Eleverna berättar gärna om sina byggnader.

        

Normer och värden / ansvar och inflytande

Det är viktigt att uppmärksamma varandra och att lära känna varandra på ett lite djupare plan. Vi har därför valt att fokusera på bilderböcker när vi uppmärksammar våra födelsedagar. Vad tycker du om att läsa eller har du en favoritbok från det att du var liten? Som gåva får du ta med dig en egen vald bilderbok. Vi ska dela äventyret att ta oss in i din boks värld tillsammans. Vilken känsla förmedlar boken? Vad vill den berätta?

Det tänker vi ta reda på och det passar perfekt när vi nu ska ge oss in i ett projekt om kroppen. Vi börjar med våra känslor och går sedan över till våra sinnen. Dessa sinnen reagerar på olika slags känslor på olika sätt. Vad spännande det ska bli!

Äventyret i kroppen!

Överenskommelse 

Vi har även funderat över hur vi vill ha det tillsammans och har precis som förra året gjort en överenskommelse utifrån det. I gröna gruppen sa eleverna; ” Vi tycker vi har det bra som det är”, men då fick vi fundera på vad är det som vi tycker är bra. Kan vi lära andra hur detta “BRA” ser ut? Vad gör vi, hur är vi mot varandra, vilket skapar denna härliga känsla i våra grupper.

Vi fick också igång ett härligt samtal om hur vi kan göra uppmaningar positiva, alltså att inte eller ej ord inte ska finnas med. En inte mening lockar till att göra “fel”, säg: Hoppa inte i vattenpölen! Då vill våra ben bara dit och hoppa, eller hur?

Läxa

Den här veckan kommer vi igång med läsläxa igen. Vi skickar ut läxan på torsdagar och den ska in igen på onsdag veckan efter. Det är viktigt att ni hjälper era barn att lämna in läxan i tid eftersom vi bara har en dag på oss att ge respons och att skicka ut nästa. Försök hitta en rutin som passar er.

Det är viktigt att ni läser tillsammans. Läs texten, samtala om den, ta reda på ords betydelse, ställ frågor. Ja, var aktiva när ni läser och gör det till en mysig stund tillsammans. Svara på frågorna i läxboken. Det är viktigt att svara med hel mening.

Det kan hända någon vecka att vi skickar ut en annan slags läxa. Det kan handla om att intervjua någon, att ta med sig en nyhet, eller något annat spännande. Då skickar vi med en läxskrivbok, där eleverna får skriva eller klistra in det de tar reda på. Vem vet det kanske följer med “någon (ett väsen!!! :O)” hem. Vi kan aldrig vara säkra på vad som kan hända när det vankas äventyr!

Biblioteket V.36

Vi ska eventuellt åka till biblioteket på onsdag nästa vecka. Vi väntar bara på en bekräftelse från dem. Kan vi inte den dagen kommer vi att boka in en annan dag denna vecka. Skicka med bibliotekskortet så kan eleverna ha dem i sin låda.

Information

Schema

Det kan fortfarande förekomma små ändringar i schemat. Vi hoppas att allt ska vara klart så fort som möjligt. Vi skriver i veckobrevet när det är helt klart.

OBS! Schemaändring/ Idrott

Vi har fått en viktig schemaändring. Den röda gruppen kommer att ha idrott på måndagar precis som den gröna gruppen. Den röda gruppen har andra lektionen direkt efter den gröna.

Föräldramöte

Välkomna till höstens föräldramöte onsdagen den 27/9 ! Vi ses i Uranus klassrum på Mellangården kl.17.30-19

Utvecklingssamtalsdagar

På måndag ligger tiderna ute för utvecklingssamtal. De ligger på schoolsoft. Gå in och boka den tid som passar er. Kom även ihåg att fylla i samtalsunderlaget senast 2 dagar innan mötet. Varmt välkomna!

Avtal om datoranvändning samt bildpublicering

Vi vill att ni fyller i blanketten om datoranvändning och bildpublicering och lämnar in den till oss mentorer.

 

V.36

Mån  Idrott båda grupperna OBS! Kom ihåg att eleverna i den gröna gruppen ska vara ombytta och klara kl.8.20. Dans för båda grupperna.

Tis

Ons  Ev. Biblioteket

Tors  Läxan ut! Bild för röda gruppen och engelska för den gröna.

Fre  Friluftsliv båda grupperna.

 

Tack för en härlig vecka

/ Marie, Camilla, Desirée, Elvira och Agneta

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']