Uranus veckobrev v.37

Hej alla Uranusfamiljer!

Ansvar och inflytande / So

Den här veckan har det varit fokus på utvecklingssamtalen som börjar nästa vecka. Därför har vi inte följt schemat fullt ut.  Våra elever har förberett sig för att kunna hålla i sitt eget möte. De har utifrån målen i ämnena reflekterat över sin egen kunskapsutveckling. Vad har jag lärt mig, vad är jag säker på och vad behöver jag lära mig mer? Vad vill jag utmana mig i? Det är viktigt att våra elever redan nu får träna på att sätta ord på var befinner jag mig i min utveckling, var ska jag nå och hur gör jag det?

Kunskaper

Svenska

Vi har nu kommit igång med läxan. När eleverna läser sin läxa här i skolan ger de respons till varandras läsning. De ger varandra två stjärnor och en önskan. En rutin de är vana vid sedan tidigare. Vi ser att våra elever blir duktiga på att sätta ord på vad det är vi behöver träna på för att bli goda läsare. De blir även mer medvetna om sin egen utveckling och vad som krävs för att jag ska utvecklas vidare.

Vi har inför samtalen skrivit berättelser utifrån en bildserie. Även där tittar vi på vad vi behöver för att utveckla vårt skrivande. Vi funderar över vad det är som gör den inre bilden mer målande när vi läser en text. Vi kommer fortsätta tänka kring skrivandet och hur vi ska utveckla den.

 

Matematik

Vi fortsätter tänka kring addition och vi har nu provat på addition med 10-tals övergångar. Vi använder oss av konkret material för att synliggöra växlingen från ental till tiotal. Det är viktigt att ha koll på siffrans värde beroende av position, alltså platsvärdet. Vi delar med oss av de strategier vi lärt oss använda. Vi har även börjat använda uppställning som strategi och många av eleverna tycker det synliggör siffrans värde och plats på ett väldigt tydligt sätt. Det viktiga är att veta värdet på siffrorna i talet så du förstår vad det är du utför i en uppställning.

Skola och hem

Vi har även tagit reda på vad det är vi behöver träna mer på när det gäller året. Ett exempel är att veta i vilken ordning månaderna kommer, hur många dagar ett år är, alla veckans dagar, vad våra årstider heter. Ja, passa på att samtala om årstider, månader, år, dagar etc. hemma. Hur många timmar är ett dygn? Hur många dagar är det på ett år? Vad händer när det är skottår? Använd er av begreppen i vardagen. Det hjälper era barn för att automatisera dessa begrepp. Det räcker inte att höra det en gång eller bara här i skolan för att begreppen ska befästas.  Det får ni föräldrar i läxa så får vi se om begreppen befästs snabbare 😉

Drama

Som ni säkert vet vid det här laget så är det drama vi har på måndagar. Eleverna har det i idrottssalen. Här kommer några bilder som får tala.

Friluftsliv

Veckan avslutades med en härlig stund i skogen. Vi hade vädret med oss och fick uppleva solen. Underbart avslut av veckan.

Information

VIKTIGT!

20/9 är det ingen skoldag. Utvecklingsamtalsdag och fritids har öppet.

För att kunna planera vår verksamhet behöver vi veta om ditt barn kommer vara på fritids eller om ni tänker ta ledigt.

Fyll i formuläret i länken nedan. Kom ihåg att spara.

Vi behöver ha ditt svar till måndag 18/9.

Mvh Fritids

Inför utvecklingssamtalet
Kom ihåg att gå in och fylla i dokumentet “Inför utvecklingssamtal” innan samtalet. Det är viktigt för oss att ni känner er delaktiga i era barns skolgång.
Ni är varmt välkomna på utvecklingssamtal och här är mötesplatserna:
Camilla kommer att sitta i Lenas rum på Mellangården och Marie sitter i biblioteket.
Läxan
Nästa vecka är det utvecklingssamtal hela onsdagen. Ni behöver därför lämna in läxan redan på tisdagen.
Fortbildning
Torsdag och fredag nästa vecka är Camilla på kurs. Lena Engström som varit lärare på skolan kommer in och vikarierar för henne. Välkommen till oss Lena!

V.38

Mån  Idrott båda grupperna, drama båda grupperna

Tis  Läxan in

Ons  Utvecklingssamtalsdag! Fritids för de elever som anmält närvaro

Tors Läxan ut

Fre Friluftsliv

 

Tack för en trevlig vecka

/ Marie, Camilla, Desirée och Agneta

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']