Uranus veckobrev v.5

Hej alla fina Uranusar!

Tack för en rolig vecka tillsammans! Så glada att se att fler och fler elever kommer tillbaka nu vid slutet av veckan. Vi längtar tills denna pandemi tar sitt slut och det blir lite mer som vanligt igen. Trots all frånvaro har vi hunnit med mycket kul tillsammans den här veckan!

 

Svenska

I svenskan har vi gjort bedömningsstöd i både läsning och skrivning. Det är så roligt att höra barnens läsutveckling! 

Barnen har även fått skriva en saga till en John Bauer bild. Det vi tittar på är om barnen skriver en handling som har en röd tråd, en inledning, handling och avslut. Vi fokuserar även på meningsbyggnaden och hur vi formar våra bokstäver. Det blev många spännande sagor! 

I läsresan har vi lärt oss om verb, är ord som berättar vad någon gör, eller vad som händer. Nedan ser du en bild när vi övar på att sortera olika ord, är det ett substantiv eller ett verb?

Vi har tittat på grammatikbolaget från UR och arbetat med uppgifter på läsresan.se. Vi har även arbetat med j-ljudet och att man kan stava det även med lj, hj och dj. Eftersom det inte delades ut någon läsläxa förra veckan så får de två papper med sig hem. En som övar stavning och en som övar på verb. 

 

 

Matematik

Denna vecka har vi fokuserat på att blir klara med bedömningsstöden. Barnen har verkligen kämpat på! Vi har även avsluta kapitlet med “tal upp till 1000” där vi fokuserat på de olika talsorterna ental, tiotal och hundratal. Nästa vecka ska vi få lära oss mer om addition och subtraktion inom samma talområde.

NO

Nu har vi äntligen kunnat se resultatet av vårt experiment! Vi blandade en lösning av vatten och salt, satte det i muggar i ett fönster och skrev hypoteser kring vad vi trodde skulle hända. Till vår förvåning var det endast saltkristaller som var intorkat i muggarna. Vart hade vattnet tagit vägen? Och varför var bara saltet kvar?

Barnen hade många tankar och ideér. Vi kom tillslut fram till att vattnet avdunstat av värmen. Vattnet hade gått från flytande form till gas. Men att saltet blev kvar i glaset. I experimentet hade vi separerat en lösning. Vi kopplade det även till vattnets kretslopp, när flytande form går över till gas och att det är det som händer till exempel när solen värmer upp vattenpölar på sommaren.

 

SO

På söndag den 6/2 är det samernas nationaldag och det uppmärksammade vi under veckan. Vi fick lära oss att samerna är Sveriges ursprungsfolk och att de har ett eget språk som kallas samiska. Eleverna målade samiska flaggan och vi pratade om vad färgerna på flaggan representerar. Vi pratade om sameland Sapmi, de traditionella kläderna kolt, och lyssnade på jojk. 

Friluftsliv

Under friluftslivet gjorde vi ett tappert försök att åka stjärtlapp och madrass. Tyvärr var det för lite snö i backen och vi gav upp efter några åk. Vi åt frukt, drack varm dryck och lekte utomhus. 

Kommande händelser:

  • v.6 – Utvecklingssamtal (sker digitalt)
  • v.7 – Torsdag 17/2. Skolteater i Gustavsberg. Ta med matsäck.
  • v.9 – Sportlov
  • v.15 – Påsklov

Nästa vecka

Måndag- Sovmorgon/ fritids

Tisdag- Bild (grön)

Onsdag– Utvecklingssamtalsdag. Fritids öppet för de som anmält närvaro. 

Torsdag – läxan lämnas in

Fredag-  Ny läxa, veckans elev

 

Vi önskar er en trevlig helg!

 

/ Sara, Hanna och Mattias

Sara Sandström, sara.sandstrom@lemshaga.se

Hanna Svedlund, hanna.svedlund@lemshaga.se

Mattias Olsson, mattias.olsson@lemshaga.se

Fritids MG: 08-586 313 27