Hej alla fantastiska i Uranus!
Tack för en fin vecka och tack för många givande utvecklingssamtal tillsammans. Det vi samtalade om finns dokumenterat under elevdokument på schoolsoft inom kort.
Svenska
Det nya kapitlet i läsresans läsebok är en faktatext om månen. Faktatexten beskriver hur det ser ut på månen och vad som finns där. I arbetsboken har eleverna arbetat med ordförståelse, läsförståelse och stavning av ord där bokstaven r, finns med men som knappt hörs när man säger orden. Till exempel jord, barn, svart och torsk.
Matematik
Under veckan har vi startat upp ett nytt kapitel där vi övar på att addera tiotal och hundratal med hjälp av olika metoder. Vi har jobbat med uppställning när vi adderar, både med och utan växling.
SO
Vi har jobbat vidare med källkritik och fått veta vad som gäller när vi själva är källan. Vi pratade om upphovsrätten och att vi inte kan använda andras bilder och texter som vi hittar på internet hur vi vill. Tillsammans repeterade vi de fem superfrågorna som är bra att använda för att bedöma en källas trovärdighet, Hur? Vad? Vem? Varför? När? För att minnas dem skapade eleverna tillsammans i mindre grupper planscher som vi har satt upp i klassrummet.
NO
Denna vecka har vi gjort ett till experiment. Vi skulle se vad som hände när man blandar vatten med olja och sen skakar. Barnen fick skriva sina hypoteser, vad trodde det skulle hända? Skulle det bli en blandning eller en lösning?
Alla fick vara med att skaka flaskan! Till en början såg det ut som om det blev en lösning, men sen såg vi att oljan började flyta tillbaka över vattnet. Tillslut var de två ämnena separerade igen. Vattnet blev lite “grumligt” och vi fick diskutera ord som “emulsion” och “densitet”. Skakar man vatten och olja blir det därför ingen lösning, utan en blandning.
Skola och hem
Nästa vecka kommer vi att göra två utflykter. På tisdagens friluftsliv åker vi skridskor på Ekvallen hela förmiddagen. De som vill kan lämna direkt på Ekvallen klockan 8.30. Övriga åker buss tillsammans och behöver vara på skolan senast 7.50. Packa utöver skridskor och hjälm gärna med ett sittunderlag, en frukt och något varmt att dricka. Vi åker sedan buss tillbaka och är på skolan till lunch. Tänk på när ni packar att barnen själva ska kunna bära sin utrustning och se gärna till att allt är namnmärkt. Det blir många skridskor att knyta så är det någon som lämnar på Ekvallen som har möjlighet att stanna en kort stund och hjälpa till vore vi väldigt tacksamma.
På torsdag åker vi till Gustavsberg igen för att gå på teater. Då teatern börjar klockan 11.00 fick vi inte till det med lunchen. Barnen får därför ta med sig lunchmatsäck så äter vi den på plats innan teatern. Skoltider enligt schema då vi går gemensamt till bussen efter förmiddagsrasten.
Info från fritids
Hej alla familjer där hemma!
Nu börjar sportlovet närma sig och därmed behöver anmälningarna för lovet komma in.
Vi ber er fylla i närvaro eller frånvaro i schoolsoft så snart som möjligt för att vi ska kunna beräkna personal och därefter planera aktiviteter och mat.
Med vänliga hälsningar fritids och fritidsklubben.
Kommande händelser:
- v.7 – Tisdag 15/2 Skridskor på Ekvallen.
- v.7- Torsdag 17/2. Skolteater i Gustavsberg. Ta med matsäck.
- v.9 – Sportlov
- v.15 – Påsklov
Nästa vecka
Måndag- Sovmorgon/ fritids
Tisdag- Friluftsliv – Skridskor på Ekvallen. Ta gärna med en frukt och något varmt och dricka, skridskor och hjälm. Lämnas på Ekvallen 08.30 eller på skolan 7.50.
Onsdag– Idrott
Torsdag – läxan lämnas in. Skolteater i Gustavsberg. Ta med lunchmatsäck.
Fredag- Ny läxa, veckans elev
Vi önskar er en trevlig helg!
/ Sara, Hanna och Mattias
Sara Sandström, sara.sandstrom@lemshaga.se
Hanna Svedlund, hanna.svedlund@lemshaga.se
Mattias Olsson, mattias.olsson@lemshaga.se
Fritids MG: 08-586 313 27
2 kommentarer
Vi har läst! Kul med teater och skridskor tycker Lisa
Tack vi har läst
Kommenteringen är stängd.