När, under vilka veckor? 37-45
Ansvarig lärare: Andreas Backvall
Vad?
Fokusområden
- Addition och subtraktion med stora tal
- Addition och subtraktion med negativa tal
- Kombinera räknesätt och prioriteringsregler
- Multiplikation och division med 10, 100 och 1000
- Multiplikation och division med stora tal
- Delbarhet, division med rest
- Multiplar, faktorer, primtal
Frågeställningar och följdfrågor
Lektion 1. Välja strategi – addition
Lektion 2. Välja strategi – subtraktion
Lektion 3. Addera och subtrahera negativa tal
Lektion 4. Använda prioriteringsregler
Lektion 5. Multiplicera med 10, 100 och 1000
Lektion 6. Multiplicera fyrsiffriga tal
Lektion 7. Multiplicera fyrsiffriga tal med växling
Lektion 8. Multiplicera två- och tresiffriga tal
Lektion 9. Multiplicera två- och tresiffriga tal
Lektion 10. Dividera med 10, 100 och 1000
Lektion 11. Dividera tre- och fyrsiffriga tal
Lektion 12. Division med rest
Lektion 13. Division med tvåsiffriga tal
Lektion 14. Delbarhet
Lektion 15. Hitta multiplar
Lektion 16. Hitta multiplar
Lektion 17. Hitta faktorer
Lektion 18. Upptäcka primtal
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Lyssnar aktivt på genomgångar, diskuterar, reflekterar
Vi varierar arbetet både praktiskt, teoretiskt, enskilt, par och i grupp. Vi inleder varje lektion med att gemensamt utforska och pröva, samtala och resonera. Vi går igenom och tränar på olika sätt att lösa problem – ritar bilder.
I Classroom finns de uppgifter som förväntas göras varje vecka.
Vi försöker lyfta gruppens arbete genom att samarbeta och lära av varandra med olika kooperativa arbetssätt. Vi arbetar tillsammans för att lyfta vikten av att vi kan lära av varandra. Vi tränar på att redovisa beräkningar skriftlig.. Vi tränar på muntligt beskrivande av matematik och på att resonera rimligt eller inte kring olika lösningar.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Vi arbetar med olika korta ”check-koller” samt prov. Varje kapitel avslutas med en kunskapslogg som kan ses som en slags diagnos av elevernas kunskaper kopplat till kapitlet. Eleverna rättar även själva sina uppgifter med hjälp av facit och får på så sätt själva syn på styrkor och repetitions- områden.
Att delta vid diskussioner och praktiska övningar är viktigt för då blir de skriftliga resultaten mindre betydande. Det är viktigt att försöka bedöma vad eleverna kan när de lyckas visa det – men alla har rätt att både träna massor och göra fel många gånger innan kunskaperna bedöms. Bedömning sker även löpande genom undervisningen. I slutet av terminen kommer vi dessutom att ha ett skriftligt prov.
Förankring i kursplanens syfte
Förmågor i matematik
Problemlösningsförmågan
Eleverna tränar sin förmåga att lösa problem när de jämför tal och arbetar med mönster i talföljder. De använder också sin problemlösningsförmåga för att upptäcka hur romerska talsymboler är uppbyggda.
Begreppsförmågan
Eleverna använder och diskuterar innebörden av begrepp som tusental, hundratal, tiotal och ental, och upptäcker samband mellan dessa begrepp. De tränar på begreppen avrundning och överslagsräkning. De bekantar sig med innebörden av begreppet negativa tal.
Metodförmågan
Eleverna tränar på att använda olika strategier för att bestämma och jämföra antal, bland annat genom att använda talcirklar och visa konkret med tiobasmaterial, talbrickor och positionstabeller.
Resonemangsförmågan
Eleverna tränar på att förklara för andra och resonera om begreppen tusental, hundratal, ental och tiotal samt om siffrornas värde beroende på placering i talet. De resonerar om lämpliga strategier för att beräkna och jämföra antal och om vad som kännetecknar de olika strategierna. frågor som ”Hur kan vi ta reda på det?” och ”Finns det fler sätt?” uppmuntrar till eget tänkande och resonemang.
Kommunikationsförmågan
Eleverna kommunicerar sin kunskap om talen upp till 10 000 och om innebörden i positionssystemet. De använder olika uttrycksformer för att visa och förklara, som till exempel konkret material, bilder och symboler.
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Vi ingår i ett projekt på skolan tillsammans med vår matematikutvecklare Josefine Reijler. Vi introducerar ”Singapore Maths” tankar och idéer om hur vi utbildar våra elever i matematik. Vi följer väl utvalda exempel och en genomtänkt struktur.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi lyssnar på barnen för att få syn på deras strategier och ingångar till lärande. Vi arbetar med att sätta lärandet i meningsfulla sammanhang för att skapa förståelse och mening i det vi gör, vilket vi är övertygade om att leder till fördjupat lärande. Var och en av våra elever ska få möjlighet att utifrån sitt eget sätt att lära få bästa förutsättning för lärande vilket skapas genom olika inlärningsmöjligheter.