Ansvarig/Ansvariga lärare: Marie AS
När, under vilka veckor? V 20- 22
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Var kan vi hitta kemin i vår vardag?
- Vad är en farosymbol?
- Ser märkningen på kemikalier likadana ut över världen?
- Vad betyder egentligen syror, neutraler och baser?
- Hur kan vi se vad som är surt, neutralt eller basiskt?
- Har mat något med kemi att göra?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Förankring i kursplanens syfte
- genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
- använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Centralt innehåll från kursplanen
Kemin i naturen:
- Indelningen av ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, ledningsförmåga, löslighet, brännbarhet, surt eller basiskt.
Kemin i vardagen och samhället:
- Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
Kemins metoder och arbetssätt:
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter, såväl med som utan digitala verktyg.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
4 – Eleven kan genomföra… | Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. | Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även formuleraenkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån. | Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även formuleraenkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. |
5 – I arbetet använder eleven utrustning… | I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. | I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligtsätt. | I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt. |
7 – Dessutom gör eleven… | Dessutom gör eleven enkladokumentationer av sina undersökningar i text och bild. | Dessutom gör eleven utveckladedokumentationer av sina undersökningar i text och bild. | Dessutom gör eleven välutveckladedokumentationer av sina undersökningar i text och bild. |
8 – Eleven har | Eleven har grundläggandekunskaper om materiens uppbyggnad och egenskaper och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel påoch beskriva dessa med vissanvändning av kemins begrepp. | Eleven har goda kunskaper om materiens uppbyggnad och egenskaper och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på enkla samband inom dessa med relativt god användning av kemins begrepp. | Eleven har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad och egenskaper och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på enkla samband inom dessa och något gemensamt drag med godanvändning av kemins begrepp. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Genom diskussioner, lärarledda lektioner och laborationer.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom diskussioner och våra laborationer.