Veckobrev Neptunus v.35

Hej allesammans!

Nu har vi haft vår första “vanliga” vecka tillsammans där det ordinarie schemat gällt. Det känns riktigt bra att börja komma in i våra rutiner. Det är ett härligt gäng vi har som är pigga på att lära sig och det känns så kul!

Normer och värden
Vi har fortsatt att prata om hur vi vill ha det i klassen för att alla ska lyckas och för att vi ska trivas tillsammans. Därefter har vi utifrån Lemshagas regler och barnens egna tankar, format fem regler:

“Vi lyssnar på varandra”
“Vi är goda kompisar”
“Vi ger varandra arbetsro”
“Vi väntar på vår tur”
“Vi tar hand om vår miljö och våra saker”

Eleverna fick även rita bilder till reglerna för att själva få tillfälle att verkligen reflektera vad reglerna innebär och få visualisera det konkret utifrån egna tankar. Vi kommer även plasta in dessa regler och låta eleverna få godkänna dessa med sina tumavtryck i fina färger för att poängtera vikten av reglerna och att vi kommit fram till dessa tillsammans.

Nick kommer att arbeta med UR programmet “Ugglan och kompisproblemet”som handlar om världens klokaste uggla som har en mottagning där han tar emot kunder som har kompisproblem. Ämnena som tas upp är grupptryck, säga förlåt, vara utanför, hålla vad man lovar, inte skylla på andra, stå upp för sin kompis och vikten av att inte avbryta varandra. Ett tema som behandlar värdegrunden, empati och kamratskap vilket vi anser är otroligt viktigt.

Matematik

Denna vecka har vi startat upp vår Singaporematte!

Singaporemodellen är en forskningsbaserad modell för undervisning i matematik där utgångspunkten är ett problemlösande förhållningssätt, fokus på samtal och dialog samt att ge alla elever en god förståelse för matematik. Undervisningen och läraren är en viktig del för att skapa detta och därför har både jag (Sara) och Cissi fått fortbildning i modellen.

Arbetssättet sprids just nu bland skolor i Sverige och vi på Lemshaga är stolta över att vara bland de första att arbeta utifrån denna modell och på så sätt ligga i framkant. Singaporemodellen är en naturlig del i Lemshagas pedagogiska plattform, Visible Thinking där också fokus är att synliggöra och ge tid för elevers tänkande. I Åk 1 arbetar vi helt och hållet utifrån Singaporemodellen och använder också ett nytt läromedel kopplat till detta som heter Singma som eleverna fått i veckan. Matematikprojektet med Singaporematte leds av vår förstelärare i matematik, Josefine Rejler som vi hade äran att få besök av i onsdags. Då höll hon en lektion i varje grupp. Är ni nyfikna kan ni gå in på singaporematte.se och läsa mer!


Vi har även övat på att forma siffrorna, både i luften, tillsammans på små whiteboards, i sand och på papper.

Svenska

Vi har denna vecka presenterat läseboken “Den magiska kulan” och dess karaktärer. Eleverna kommer nästa vecka få hem en läsebok där de hemma får till läxa att läsa med er föräldrar samt en läxbok där eleven själv eller med hjälp av en vuxen kan fylla i. Läseböckerna finns i tre olika nivåer, A, B och C med olika mängd text. Vi kommer inte att dela ut böcker i den högsta nivån än. De flesta kommer att få börja med nivå A och sedan med samråd från er föräldrar byta upp sig till en högre nivå om det behövs. Detta kommer vara en punkt under “lära känna” samtalet.  Mycket för att detta är något nytt och att alla elever skall få kännas att de lyckas. Att läsa med era barn är det viktigaste ni kan göra för dem! Vi kan omöjligt hinna läsa med alla barn här på skolan i den mängd som behövs så därför har ni föräldrar en viktig roll!

Här kommer lite tips!

  • Hitta en bra rutin, gärna en lugn stund på dagen så att du och ditt barn kan koncentrera er på läsningen.
  • Titta gärna på framsidan och bilderna, vad tror ni det kommer att handla om?
  • Låt ditt barn följa texten med fingret under läsningen och läs varannat ord om det underlättar.
  • I läxboken kan eleven få skriva själv eller så kan du som förälder skriva så ert barn kan fylla i. Alternativt att ni skriver åt barnen.

Vi kommer alltid att läsa veckans läxa tillsammans här på skolan med barnen i C boken, så de känner sig bekanta med innehållet. Läxboken, både dess struktur och frågorna kommer också gås igenom så det inte skall vara något främmande för eleverna.

Eleverna har även fått skriva korta meningar om sig själva som hör ihop med porträttet (se info nedan). Vi skrev tillsammans på talan olika stödmeningar som eleverna fick använda sig av om de ville. Det var exempelvis vad de hette, bodde, vad de gillade att göra, älsklingsfärg osv. Vi blev så otroligt stolta över era barn som med en sån koncentration och glädje skapade så fina texter! Bilder kommer så småningom!

Bild

Cissi har i grön grupp börjat med att låta eleverna skapa egna porträtt i akvarellfärg. Man blir hänförd av vad era barn målar! Nästa vecka får röd grupp måla.

Engelska 

Denna vecka har grön grupp fått ha engelska och har  fått träffa två nya kompisar, Lenny och My. Nästa vecka är det röd grupps tur.

Nästa vecka

Bokstavslandet

Nästa vecka kommer vi att börja läsa boken ”Bokstavslandet” där vi skapar en mur och en port in till Bokstavslandet där vi får möta vokalerna och konsonanterna. Vi sätter upp den på väggen så vi i fantasin kan gå in genom porten när vi läser om Bokstavslandet, allt för att skapa en lustfylld spänning till ämnet!

När vi kommer arbeta med bokstavslandet kommer vi att leka lekar och sjunger sånger. Vi kommer även titta på “Livet i Bokstavslandet” från ur.se och koppla dem till det vi läser och utforskar. Vi kopplar bokstäverna från Bokstavslandet till samma bokstäverna i arbetsboken den ”Den magiska kulan”.

Bokstavspåsen

Vi kommer att börja rutinen att en elev  får ta med sig en bokstavspåse hem och där i lägga 5 saker som de hittar hemma som börjar på den bokstav som vi arbetar med under veckan. Vi drar en ny elev varje fredag som ansvarar för påsen och tar med sakerna till fredagen veckan efter. Eleven får sedan  ta fram och visa sina saker. Eleven får berättar vad de är och heter och tränar sig i muntlig framställan. Tillsammans skriver eleverna ned sakerna i sina ordböcker, de ritar bilder till orden, skapar ordkort och bildar meningar.

Form och mönster
Vi fortsätter arbetet med sommarläxan. Som vi nämnt tidigare så får vi besök den 8 september av Birgitta Adolfsson, ateljerista och formgivare som kommer att arbeta tillsammans med oss i vårt projekt Form och mönster i naturen. Spännande tycker vi!

Lära känna samtal

För att ge alla en rättvis chans att få en tid som passar, flaggar vi för att från och med måndag kl 15:00 läggs tiderna ut för “lära känna” samtal. Dessa kommer att äga rum två datum, på eftermiddagen den 18/9 och den 20/8. Vi har tyvärr inte möjlighet att lägga ut fler tider.

Länkar till mallen som vi utgår från i samtalet ligger här: Lära känna samtal MALL

Ni behöver inte fylla i frågorna i förväg.

Nästa vecka:

Måndag: Vi arbetar enligt schema. Introducerar bokstavslandet.
Tisdag: Vi arbetar enligt schema.
Onsdag: Vi arbetar enligt schema. Genomgång och utdelning av läsläxan. Läsläxan lämnas in följande onsdag.
Torsdag: Idrott för röda gruppen första lektionen. Vincent promenerar på led från Mellangården med klassen kl 8.20 till idrotten. Där möter Gottis (vår idrottslärare) upp eleverna vid omklädningsrummen. Torsdagslektionen kommer att vara inomhus för båda grupperna även denna vecka.
Fredag: Idrott- Friluftsliv (utomhus, ej ombyte). Varannan vecka har grupperna dans med en lärare från Kulturskolan/ Svenska och engelska med Cissi. Bokstavspåsen delas ut.

 

Viktigt!

Vi påminner även om  namn- och bildpubliceringslappen (se bilaga i välkomstbrevet).
Vi vill få in alla lappar innan vi publicerar bilder på eleverna i veckobrevet.

Boka även in den 13 september för vårt föräldramöte om ni inte redan gjort det. Vi ses kl 18-19.30 i ett av Neptunus klassrum.

 

Trevlig helg!
Cissi, Sara, Nick och Vincent

Hälsningar
Cecilia, Sara, Nick och Vincent
cecilia.hogsveden-east@lemshaga.se
sara.sandstrom@lemshaga.se
nick.brookes@lemshaga.se
klasstelefon:08-586 313 01

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']