Veckobrev v 41

Hej alla i Saturnus!

Tack för en fin och rolig vecka tillsammans! Hösten är verkligen här med alla sina vackra färger och pryder vår fina miljö som vi har omkring oss här på Lemshaga.

Normer och värden

Helt spontant har några i klassen skapat sammanhållning och gemenskap med de andra på mellangården genom att hålla i en gemensam dans på rasterna. Roligt sätt att skapa relationer över åldrarna genom rörelse, musik och glädje! Länken nedan är en film på dansen.

Matematik

Vi fortsätter att öva på att addera och subtrahera med olika metoder. Något som vi ser att barnen behöver mer träning i är uppställning med växling både i addition och subtraktion. Därför har vi valt att stanna upp och fokusera lite extra på detta just nu. Vi uppmuntrar er att öva hemma. Förslagsvis på elevspel.se eller nomp. Ett annat tips som jag vet flera av er där hemma gör, är att bara ge olika tal till varandra som ni hittar på och som ni sedan löser på ett papper. Kul uppgift att utmana varandra tillsammans med hemma! Vem kan komma på uppgift med tal som kräver växling vid varje talsort?

En annan aktivitet som är rolig att göra tillsammans hemma är denna:

Svenska

Denna vecka har vi utforskat och övat på hur j-ljudet kan stavas. Vi fick lära oss att j-ljudet stavas oftast med j framför våra hårda vokaler och med g framför våra mjuka, men kan även stavas med lj, hj,gj och gj. Vi samlade massor av ord på tavlan och såg snabbt mönstret. Men vi upptäckte ganska snabbt att det fanns många undantag från regeln. Vi skrev in och samlade även de ord i “Min ordbok”.

Friluftsliv/ NO

Under vårt friluftsliv har vi haft stort fokus på NO och rörelse. Denna gång var det röda gruppen som var med oss för att den gröna var vid Pilhamn på utflykt. Nästa vecka byter vi.

Genom lek och rörelse fick barnen i små grupper utföra flera experiment på vår skolgård. Med kroppen fick vi uppleva begrepp som friktion, tyngdpunkt, balans och tyngdkraft.

Bilden ovan visar ett experiment kring friktion. Först prövade vi att dra en torr trasa över bordet och sedan med en väldigt blöt. Vi upptäckte att den blöta trasan hade mycket mer friktion än den torra då den var mycket trögare att dra.

Vi prövade att släppa en tennisboll och en bandyboll nedför en sluttning. Barnen fick ställa en hypotes kring vilken boll som skulle komma ned först. Vi upptäckte att tennisbollen kom ner först och reflekterade kring att det måste bero på att den var tyngre och därför påverkades mer av tyngdkraften än den andra bollen. Men vi upptäckte även att friktionen hade en betydelse. Om tennisbollen mötte för mycket friktion på sin väg ner, så som stenar eller gropar så kunde farten minska och bandybollen få ett försprång ner.

Vi utforskade balans genom att undersöka vart man skulle sitta på plankan för att skapa jämvikt. Vad gör man om man vill skapa balans och jämvikt om man är två på ena sidan och bara ett barn på den andra? Barnen klarade uppgiften galant!

Hur känns det när vi gungar? Hur är känslan när du är höst uppe i luften, om du jämför när gungan är nere vid marken? Är det skillnad på att få upp farten när du är ensam på en gunga eller om du är flera och varför i sånt fall?

Varför är det så svårt att hålla balansen när man går på ett räcke? Varför sträcker man ut händerna för att skapa mer balans?

Aktiviteten genererade i flera diskussioner kring begreppen tyngdpunkt, tyngdkraft, stödyta, balans och motkraft. Mycket roligt att höra barnens funderingar kring begreppen, och hur de kopplar det till vad de gör i vardagen.

SO/ Utflykt till Pilhamn

Under tisdagen gjorde gröna gruppen sin utflykt till Pilhamn. Vi besökte Ingarö kyrka och tittade speciellt på målningen av Samuel Ödman. Ni vet han som var präst på Lemshaga i slutet av 1700-talet och som sedan blev lärare på Beatelund. Det var han som startade den första skolan i Pilhamn och var präst i Ingarö kyrka. Stackarn fick “feberfrossa” (malaria) och hela hans växtsamling brann upp när prästgården förstördes. Inte konstigt att han lämnade Ingarö i ren förtvivlan och sedan bosatte sig i Uppsala.
Vi besökte även Ingarö Hembygdsmuseum och fick titta på många intressanta föremål.
Ulla och Christina från Hembygdsföreningen tog hand om oss där.
När båda grupperna har varit där (den 22 okt) kommer en utförligare presentation i veckobrevet.

Teknik

Nu börjar äntligen våra “Välskolor” bli klara. Det var verkligen en utmaning i finmotorik! Barnen kommer att få ta hem sin skola så fort de är klara. Antingen nu på fredag eller under nästa vecka.

Engelska

Nästa veckas läxa är “Unit 5- Numbers”. Glosorna hittar du som vanligt på www.gleerupsportal.se. Men finns även på länken nedan.

Glosor v.41

Musik

I musiken tillsammans med Jonas har barnen skapat en egen Lemshaga-sång och fått pröva på att spela ukulele. Förra veckan fick ni rödas sång, här kommer gröna gruppens!

Information från fritids

Nu är det dags att anmäla sin närvaro alt. frånvaro inför höstlovet v.44. Måndag 28/10 är fritids och Klubben stängt pga personalkonferens, lovverksamhet öppen tis 28/10 – fre 1/11. Fredag 1/11 stänger Fritids och Klubben 15.00 pga röd dag.

Skriv in närvaro och aktuella tider de dagar (Tis-Fre) ni önskar fritidsomsorg alt. frånvaro om ni är lediga. Vi vill ha din anmälan senast söndag 13/10 för att kunna planera för bemanning och aktiviteter.

Hälsningar Fritids och Klubben

Nästa vecka:
måndag: Sovmorgon/ Klubben.
tisdag: Slöjd för Stjärnan och galaxen samt bild.
onsdag: Läsläxan förhörs och ny delas ut, kap 7 . Musik för röda gruppen. Klassråd
torsdag: Slöjd för Kometen, Kör.
fredag: Idrott inne för båda grupperna, OBS! engelska glosorna förhörs, ny läxa, Unit 5- Numbers. Elevråd.

Trevlig helg!
Sara, Cissi, Vincent och Johannes

 

 

 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.