Veckobrev vecka 8

Hej på er alla i Neptunus,

Nu är sportlovet här med alla de aktiviteter som det kommer att innebära. Vi hoppas att ni får ett härligt lov antingen hemma eller här på Lemshaga. Efter lovet kommer vi komma in i en period med både nya och gamla uppgifter.

Kunskaper:

Matematik:

Denna vecka har vi avslutat kapitlet om längd och höjd. Vi har under detta moment fått arbeta med geometri, där eleverna har fått möjlighet att jämföra, uppskatta och mäta längd och höjd med både nutida och äldre måttenheter. Vi har under denna vecka arbetat med linjalen och fått hitta strategier kring hur vi ska kunna mäta med den. 

 

 

 

När både kapitel och bok tog slut så påbörjade vi såklart ett nytt kapitel i vår NYA bok Singma 1B. När eleverna öppnade boken var det många nyfikna ögon som granskade boken och självklart upptäckte de att Singma hade genomgått en liten förändring samt att nya utmaningar väntade.

“Å det är tal upp till 40!”

“Titta den har en stjärna på sig!”

“Men vart är Elliot?”

“Titta de har fått nya kläder!”

“Det är en annan färg på boken!”

Som vanligt samlades vi på mattan för att utforska och fundera kring olika strategier för att kunna lära tillsammans. Idag var vi däremot inte själva utan vi hade fyra besökare som ville vara med oss för att lyfta det material som vi arbetar med i Neptunus.

Detta kapitel som vi startade upp i onsdags handlar om talen mellan 0-40 och jobbar med:

“Taluppfattning och tals användning Eleverna möter naturliga tal 0 till 40 och tränar på hur de kan delas upp i tiotal och ental. Eleverna bekantar sig med positionssystemet. De beskriver tal utifrån antal tiotal och ental, samt siffrornas värde beroende på position. Eleverna använder naturliga tal i vardagliga situationer.”

“Algebra Eleverna hittar och beskriver mönster i talföljder samt fortsätter talföljder.” ( ur det centrala innehållet i lgr 11)

Denna lektion fick vi utforska kring hur vi skulle kunna dela upp ett större antal stenar för att lättare kunna berätta för kompisen hur många det faktiskt var. Eleverna kom på många olika sätt att dela upp stenarna. För att lättare kunna testa sin tanke så fick alla elever använda sig av lika många kuber som stenar.

“Vi kan dela upp dem två och två och räkna 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22 och sen 23.” Olle

“Vi kan skapa ett fint mönster där vi lägger dem fyra och fyra. Först 4 fyror som botten och därefter en fyra på och därefter tre rakt upp som ett torn. Jag gillar mönster då blir det 4, 8, 12, 16, 20, 23.” Siri

“Vi kan lägga dem bredvid varandra och jämför skillnaden mellan dem. Jag vet att det är tio i den raden och ser då att i den raden är det tre fler vilket blir 10 + 10 + 3 = 23” Elina

“Vi kan lägga upp dem i våra tioramar då ser vi att vi har tio tio och tre.” Leia

    

Vi kom på många olika strategier och det är alltid lika härligt att se hur eleverna förklarar och visar för sin kompisar hur de vill beskriva. Därefter arbetade vi i par för att testa på att dela upp kuberna i högar om tio. Detta för att kunna få en större förståelse kring hur viktigt det är att arbeta med våra ental och tiotal när vi arbetar med högre tal.

 

Nu väntar vi med spänning på att få se den film som spelades in under dagen.

 

Engelska:

I röd har vi tillsammans läst boken The pet shop som handlade om hur vår engelska familj mum, dad, Chip, Biff och Kipper besöker en djuraffär. Eleverna får här själva fundera över vad boken kommer att handla om utifrån att titta på framsidan (Spågumman). Därefter lyssnar och läser vi boken tillsammans samtidigt som eleverna tillsammans översätter den så att alla förstår vad som sägs.

Därefter blev vi alla väldigt nyfikna på att höra vilka olika favorit djur som vi har i klassen. Vi hade bl a rabbit, guinea pig, horse, pig, dog, cat and otter.

Vi fortsatte sedan vår lektion med att prata om något väldigt gott nämligen frukter och smoothie. Vi tittade på olika frukter och försökte lära oss de olika namnen genom att både säga och skriva ned dem i vår bok. För att sedan sjunga en liten sång tillsammans.

  

Friluftsliv

Lite eftermiddagslyx på Lemshaga sjön!

  

      

Information:

Läsläxa:

Vecka 10 kommer vi dela ut en ny läsläxa till alla i Neptunus. Vi kommer fortsätta be er läsa egna böcker utifrån eget intresse samt reflektera utifrån våra lässtrategier Detektiven och Cowboyen. Eleverna kommer under tisdagen varje vecka få presentera sin bok samt berätta för kompisarna i sin läsgrupp vilka ord som hen har hittat som Detektiv samt beskriva vad boken handlar om utifrån de nyckelord som eleven samlat på sig under veckan. Vi föreslår att ni läser under tisdag, onsdag, torsdag samt måndag för att sedan lämna in läxan på tisdag. Självklart kan ni byta ut dagarna men viktigt är att ni läser minst fyra dagar i veckan.

Vi kommer självklart arbeta vidare med Den magiska kulan i klassrummet på ett lite annorlunda sätt än tidigare i våra läsgrupper.

Nästa vecka är det sportlov.

Vecka 10

Måndag: Välkomna tillbaka efter lovet!

Tisdag: Vi ger ut en ny läxa, samt läser ett nytt kapitel ur “Den magiska kulan”

Onsdag: Rytmik för alla och bild för röda gruppen.

Torsdag: Idrott för alla

Fredag: Friluftsliv för alla

Föräldramöte onsdagen den 29/3!

 

Tack för en fantastisk vecka tillsammans!

Camilla, Marie, Inger och Agneta

 

 

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']