Venus veckobrev v.10

Hej alla elever och föräldrar i Venus!

Svenska

Under veckan som gått har vi börjat med ett nytt projekt och avlutat ett gammalt. Det nya vi har börjat med handlar om hur man skriver en jobbansökan. Lite tidigt att skriva jobbansökan kanske man kan tycka, men faktum är att man får sommarjobba redan från den dagen man fyllt 13år, med vissa förbehåll. Vi har pratat om att det flesta texter har en bestämd struktur och den bestämda strukturen är som en slags social kod som man förväntas följa. När det gäller att skriva en jobbansökan är det jätteviktigt att man följer strukturen (den sociala koden). Vi har också pratat om skillnaden mellan ett personligt brev och ett CV, eller meritförteckning som man också kan kalla det. Nästa vecka ska ni två och två (tillsammans med parkompisen) få leta på nätet efter ett riktigt jobb och sedan skriva en riktig ansökan (ni ska givetvis inte skicka in den). Ni ska få skapa en person och hitta på vilken utbildning och tidigare erfarenhet personen har som gör att personen kan passa för jobbet, det kommer bli spännande!

Nu har vi haft provet i språkhistoria, det har gått mycket bra för alla elever och jag är stolt över hur mycket ni har lärt er. I fredags gick vi igenom provet och vi pratade även om att man har fått ett omdöme på sitt prov, inte ett betyg. Omdömet visar på vilken nivå i matrisen som man har utvecklat sin förmåga.

Hur gör man när man resonerar?

Att resonera om något innebär att du fördjupar din åsikt genom att förklara hur du kom fram till den. Det här är något som du har stor användning av att kunna i skolan, men också på fritiden när du ska argumentera för något eller förklara varför du tycker som du gör. Du kan utveckla ett resonemang genom att utveckla en tanke. Ett hjälpmedel för att resonera och analysera är Lemshagas Förståelsekarta, den kan man utgå från och ha som stöd för sitt tänkande.

I fredags tittade vi på en film från Skolverket som handlar om att resonera. Att kunna resonera är en förmåga som är viktig i skolans alla ämnen. För att nå till de högre betygen så behöver man kunna göra välutvecklade resonemang. För att träna på att detta så kan man till exempel först tänka ut en tanke, dvs något man tycker. Sen håller man kvar vid den tanken och så försöker man utveckla sin tanke genom att se fördelar och nackdelar, problematisera, ge konkreta exempel, försöka beskriva så mycket man kan och försöka se sin tanke ur olika perspektiv, ställa frågor till sig själv om sin tanke som varför?, hur?, när?, vad?. För tydliggöra synliggöra sitt resonemang skriftligt och muntligt är det bra att använda sambandsord. Sambandsord är som ord som binder ihop meningarna och skapar sammanhang i texten. Exempel på sambandsord är: såsom, å ena sidan, å andra sidan, eftersom, därför, ur ett annat perspektiv, för att, till slut, det leder till. Vi kommer att öva på och vi kommer att prata mer om hur man kan utveckla ett resonemang under terminen. Skolverkets film heter “Att utveckla ett resonemang i svenska” om ni vill titta på den hemma.

 

 

Föräldramötet

På föräldramötet pratade vi om att göra någon gemensam klassaktivitet. Vilka föräldrar som ansvarar för att hitta på denna klassaktivitet ser ni i bifogade filer. Vi hoppas att aktiviteten kan bli av snart. På mötet kom ni föräldrar överens om hur ni vill att ni ska ta kontakt med varandra om ni måste berätta om något. Detta dokument ligger på Schoolsoft, gå gärna in och läs det! Även protokollet från föräldramötet ligger på Schoolsoft.

Ändring i schemat?!

På måndag kommer Jonas tillbaka efter sin föräldraledighet. Det kan innebära en del förändringar i ert schema. Gå in och titta på Schoolsoft för att se om det blivit några förändringar. En förändring som jag (Annica) sett är att Venus röds lektion i svenska på fredagar är flyttad från morgon till eftermiddag.

 

Trevlig helg!

/Mentorerna i Venus

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']