Venus veckobrev v.16

Hej alla elever och föräldrar i Venus!

Den här veckan har vi haft mycket bra närvaro, bra arbetsro och som vanligt mycket ambitiösa och drivna elever! Solen börjar titta fram och eleverna är ute lite mer på rasterna, vilket såklart är toppen i dessa tider. Vi lärare är lite tjatiga och påminner om handtvätt och hålla avstånd. Eleverna lyssnar och gör allt som oftast som vi säger. Jag tror att alla har accepterat, förstår och vill ta ansvar. På något sätt tror jag också att vi kommer lite närmare varandra, även om vi fysiskt håller avstånd.

Läsning och läsläxa

I svenskan håller vi på med två saker samtidigt. Det kan vara lite mycket att hålla reda på men vi har också sagt att det är en liten träning inför årskurs åtta som ibland kan upplevas som lite mer intensiv och krävande än årskurs sju. De två sakerna är dels läsning och dels språkhistoria om någon har missat det. Läsningen innebär läsläxa med frågor till. Läsningen bör om möjligt göras just läsande, dvs inte lyssnande eftersom det är lästräningen jag vill komma åt. Skrivandet, dvs skriva svar på frågorna får gärna göras tillsammans med en vuxen (som helst inte har läst boken!). Tanken är att den vuxna kan ställa frågor som gör att barnet/eleven måste berätta mer, för att den som inte läst ska förstå. Tanken är också ett en vuxen kan ställa följdfrågor som till exempel: vad får dig att säga det? Kan du berätta lite mer … Vad tror du kommer hända sen? Varför hände det? Hur tror du han/hon kände? Hur hade du känt? osv. När man läser ska man helst inte lyssna på musik samtidigt eftersom det då är svårare att komma ihåg och att koncentrera sig på textens innehåll. Alla frågor finns i Lpp:n som heter Alex Dogboy. Glöm inte att läsning är precis om kondition, desto mer man gör det, ju enklare blir det. Gör man det sällan eller aldrig, kommer det vara väldigt jobbigt varje gång.

Språkhistoria

Näst, nästa vecka den 30 april, är det prov på språkhistoria. Det finns instuderingsfrågor i Lpp:n och på Schoolsoft. Det viktigaste är att kunna känna till orsaker och händelser som påverkat svenskan samt hur, på vilket sätt det påverkade. I skolan har vi läst, markerat nyckelord, sammanfattat, ställt frågor till texten, svarar på frågor och diskuterat i grupper. Min förhoppning är att eleverna har fått med sig så mycket som möjligt under lektionerna.

Läsguiden

När det gäller läsning av texter rekommenderar jag att ni föräldrar tar en titt på Läsguiden som finns på Gleerups. Titta gärna på den första delen med strukturen före, under och efter läsning.

Ipad, hörlurar och tangentbord

Liten påminnelse om att ha med sin laddade Ipad, laddat tangentbord och hörlurar!

Ta hand om varandra och trevlig helg!

Trevlig helg!

/Team Venus

En kommentar

Kommenteringen är stängd.