Venus veckobrev v.36

Hej allesammans!

Här kommer denna veckas veckobrev till alla er i och runt Venus!

Vi hoppas att ni elever med detta brev får bättre koll på vad vi gör och kanske lite mer om varför vi gör det. Självklart gäller det er föräldrar också dvs att ni får en inblick och mer förståelse för det som händer i skolan. Med det sagt önskar vi trevlig läsning!!

Mentorstimmen

Terminens första mentorstimme hade vi i måndags. Veckans viktigaste säger vi mentorer och förhoppningsvis känner ni elever samma sak! Denna vecka jobbade vi hårt med att förstå vilka regler, normer och förväntningar som finns på eleverna i Ladan. Vi pratade om rollen som ”Ladanelev” och tillsammans plockade vi fram alla vi så här långt fått reda på. Det är en hel del!

Nära kopplad till denna roll ligger hur vi förväntas vara mot varandra. Vi kollade här på en del av vår ”Plan för likabehandling”och då med fokus på vad som menas med kränkningar och mobbning. Planen handlar om att visa hur vi jobbar med att skapa trygghet och en del i detta handlar om att känna till dessa fenomen och vad som menas med dem. En viktig del är då också att veta vad man gör om skulle uppleva att detta inträffar.

För att inte fastna i den jobbiga sidan av trygghetsarbetet har vi också börjat prata om vad är som hjälper till att skapa en bra stämning i klassen/skolan. Här har vi redan kunnat bjuda in hela Ladan i våra första tankar om detta (se bild). Nu börjar jobbet med att följa dessa kloka tankar och självklart bredda dem!

Vi mentorer har också satt igång ett arbete med att synliggöra och träna på olika vettiga rutiner. Starten har varit kring Ipads och här får ni där hemma gärna vara med och stötta (läs: fråga hemma och kanske…påminna:)! Nya rutiner sätter inte sig själv, de behöver ofta jobbas in!

Rutinerna så här långt har hängt samman med dessa frågor:

* Hur kommer du i håg laddning + tangentbord?

* Hur transporterar du den?

* Hur gör du för att ha koll på den (ej glömma ex hemma eller på lektion)?

* Hur undviker du att göra annat /fel saker på den?

* Var skriver du/program och vad sparar du som.

(svaren har alla i sin mailbox)

IUP & utvecklingssamtal

Med vårt arbete om rutiner och regler lägger vi en grund inför våra kommande utvecklingssamtal. På de kommande mentorstimmarna kommer vi lägga fokus på vilka styrkor & utvecklingsområden ni elever har. Vilka gamla mål ni haft och vad som skulle vara vettiga nya mål. Vi pedagoger kommer på lektioner diskutera vettiga tips i våra ämnen och vi mentorer kommer stötta på mentorstiden i detta arbete. Alla ni där hemma får redan nu gärna börja engagera er också! Ni kan kolla upp gamla mål. Ni kan diskutera saker som går bra (och gärna varför), men även vad som kan vara utmaningar. Skriv gärna in era idéer direkt i dokumenten i Schoolsoft så de blir lätta att ta fram under mentorstiden! När vi är klara i skolan kommer alla ha i läxa att kolla igenom vad som förberetts, alltså både elever & vårdnadshavare!

Samtalen kan ni nu gå in och boka i Schoolsoft där vi mentorer nu lagt ut våra tider! Vi ser fram mot dessa samtal även om vi inte kan ha er föräldrar på plats! Grundplanen är att vi mentorer sitter med er elever här i skolan och ni vårdnadshavare är med via google meet (se mer info i Schoolsoft/bokning).

SO

Undervisningen i so har landat i frågor om rätt och orätt. Vi använder de viktiga saker vi har runt oss för att diskutera. Kränkningar och mobbning har tagits upp även här och vi har kopplat mycket till användningen av olika digitala verktyg (iPads & telefoner) och våra regler/förväntningar runt dessa. Nästa steg är nu att koppla frågorna till etik. Dels för att förstå vad etik är och hur dessa modeller fungerar och dels för att koppla samman detta med fenomen som moral & samvete.

När vi fått koll på dessa fenomen kommer vi använda dem för att diskutera saker vi varit med om under vår dag som flykting. Tanken är att vi i våra diskussioner ska kunna nå längre och kunna bredda tankegångarna kring alla etiska dilemman som ”flyktdagen” innehöll!

Raster – biljarden – aktiviteter

En helt annan del av skolveckan är förstås våra raster! Vårt nya biljardbord är verkligen en samlingspunkt och det är kul att så många vill använda det! Utöver detta har förstås iPadsen gett nya möjligheter och vi mentorer tror att vi kommer ha en gäng ”Superbönder” inom kort då många  spelar ”Hay day”. Andra är mycket hellre ute och spelar basket/king. Alla aktiviteter glädjer oss mentorer och vi kommer försöka introducera fler aktiviteter och vi ska tillsammans se till så att tipset från er elever om ”- alla ska vara med!” , blir verklighet!!

Lemshagaspelen

På tema gemenskap och trygghet bygger vår dag med ”Lemshagaspelen”. Fredag den 11/9 är det dags. I bilagan Lemshagaspelen 2020 finns mer beskrivet om dagen och upplägget. Vi mentorer som får vara med denna dag ser fram mot en dag tillsammans med er elever!!

Skolfoto 10/9
Nästa vecka är det dags för fotografering. Vi i Venus gör detta torsdag fm.

Livskunskapen

Inom kort är det dags för oss att åka på livskunskap tillsammans. I kyrkans regi (Ingarö församlingshem) kommer vi ha en fm per klass med livskunskap i fokus. Innehållet här kommer vi sedan att bygga vidare på i skolan då någon av oss mentorer är med på plats.

To 17/9: röd, samling 8.30 på plats Ingarö kyrka

Må 28/9: Grön samling 8.30 på plats Ingarö kyrka

Ses på måndag alla elever och ha en fin helg allesammans!

/mvh Venusteamet