Venus veckobrev v.39

Hej alla elever och föräldrar i Venus!

Den här veckan har vi haft utvecklingssamtal och samtalen har gjort att vi har fått lära känna er lite till. Många elever, i princip alla tycker att det är väldigt roligt i skolan och att vi gör ganska roliga saker i alla ämnen. Man tycker också att det är skönt att ha kommit till Ladan eftersom man nu får vara inne på rasten, spela biljard och använda iPad. Dessutom har alla elever sagt att man tycker om sin klass och att man trivs väldigt bra, det är jättekul tycker vi pedagoger.

I svenskan håller vi just nu på med att skriva manus till egna blivande “radiopoddar om hjärnan”. Eleverna har fått välja olika karaktärer som ska vara med i programmet och svara på frågor om hjärnan. Utifrån karaktärerna har de sedan skrivit frågor och svar. Just nu har vi karaktärer som “gamer”, polis, hjärnforskare, näringsfysiolog, elev, bilmekaniker, astronaut och spelutvecklare. Eleverna skriver i ett gemensamt dokument och hjälps åt med att både formulera frågor och hitta svar. Det gäller att formulera bra frågor och inte bara frågor som det går att svara ja, eller nej på. Ibland behöver man också tänka till hur och vad man frågar, så att frågan verkligen handlar om hjärnan och passar till exempel en bilmekaniker. Innehållet i ett radioprogram behöver också anpassas efter lyssnarna, dvs mottagarna, vilket också är något vi tränar ganska mycket på. Det går inte att fråga vad som helst och inte heller svara vad som helst. När eleverna söker svar eller fakta, gör vi det på nätet. Allt som står på nätet är inte sant, det gäller att tänka till vem som har skrivit, vad syftet med texten är och om det över huvud taget är trovärdigt. Därför tränar vi också på att källhänvisa och resonera om källor är trovärdiga. Med andra ord får eleverna träna källkritik. Utöver detta, är en viktig förmåga i svenska (och annars också) att skilja på egna och andras tankar i både ord och text. Ett sätt att göra det på är att använda referatmarkörer. Prata gärna hemma begreppen referatmarkör, källhänvisning och källkritik.

Referatmarkör: säger, tycker, menar, tänker, tror, visar, påpekar, skriver osv.

Källhänvisning: skrivs ut efter informationen. Skriv efternamn, artikelns namn och årtal. (Hansen, Skärmhjärnan, 2018).

Källkritik: POJKFS

P= perspektiv, vem har skrivit? Är det en som kan något om ämnet? Är det någon som vill få oss att se något ur bara ett perspektiv?

O= orsaker, vilka orsaker ligger bakom texten, informationen?

J= jämförelser, jämför faktan med andra sidor, säger sidorna samma sak?

K= konsekvenser, vad leder det till?

F= frågor, vilka frågor ställs och vilka frågor har du?

S= slutsats, kan du dra en slutsats om faktan är trovärdig eller inte?

 

Att bero på hjärnan har Anders Hansen (han som gjort Sommarpratet i P1 som vi lyssnar på i skolan) tydligen gjort en tv-serie. Har ni inget för er, passa gärna på att titta på ett avsnitt eller två.

Nästa vecka är nästan en vanlig vecka förutom att Venus Röd ska på livskunskap på tisdag (mer info på Ss).

Ha nu en riktigt skön helg så ses vi på måndag!

/Team Venus

 

 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.