Venus veckobrev v.4

Hej alla härligt lysande Venusar!

Vi lämnar en vanlig skolvecka bakom oss där vi tillsammans fyllt på med nya kunskaper och där härligt kämpande elever presterat sitt allra bästa både i lektionsuppgifter, vid diskussioner, på läxförhör och vid stort prov. Heja er! Vi lärare är stolta! Nästa vecka blir en upp-och-ner-vecka så kolla lite extra både i schoolsoft och sist i detta veckobrev.

Inför utvecklingssamtalen vore det värdefullt om ni vuxna fyllde i enkäten för föräldrar som ligger i schoolsoft. Vänstermenyn – Elevdokument – Inför utvecklingssamtal. Välj dokumentet som heter “V”. Det är bara några få som gjort det. Skriv gärna ner vad ni vill ta upp på samtalen så kan vi lärare komma bättre förberedda och göra ett bättre jobb. Eleverna har fått möjlighet att förbereda samtalen i skolan och kommer att hålla i sina egna samtal genom att presentera ett bildspel på Ipaden.

 

Händer i Matte och NOTk

På matten arbetar vi med att befästa begrepp och på kreativa sätt lösa problem inom geometri och samtidigt träna på förmågan att motivera och redovisa utförligt hur man har gjort och varför. I uppgifterna nedan syns några exempel på frågeställningarna vi jobbar med.

Hur kan man räkna ut den okända vinkeln? Vilka regler inverkar?

Hur många olika figurer med omkretsen 20 cm kan ni skapa tillsammans?

Om en rabatt har sidlängden 2 * 3 m – hur många stenplattor går det då åt längs kanterna om plattorna är 25 cm i kvadrat? Tänk tillsammans, rita, räkna, motivera!

Hur många elever ryms på 1 kvadratmeter?

Hur stor eller liten kan arean bli om omkretsen är 24 cm, dvs densamma?

 

 

 

 

 

 

På NOTk arbetar vi med ellära. Vi har kopplat lampor med batterier och pratat om vad som händer när en lampa lyser och vad som menas med en sluten krets. Vi har planerat egna laborationer om statisk elektricitet. Vi har pratat om vad som egentligen händer vid åska och hur man kan få ett trasigt lysrör att blinka bara man gnuggar ett plaströr. Galet aktivt och högljutt roligt labbande med ballonger, burkar, ulltrasor och dansande plastpåsar! Se ett exempel på film med förklaring nedan. Fler filmer kommer eftersom.

Vi har även undersökt vilka material som leder elektrisk ström och börjat titta på hur man kan koppla för att få olika lampor att lysa olika starkt eller olika länge. För att träna detta mer är “Crack the circuit” bra övning. Eleverna har fått i läxa att göra klart åtminstone de första 9 övningarna. Detta för att kunna göra en bättre insats i grupparbetet “Skapa en händelselåda” som handlar om att skapa egna elektriska kretsar med hjälp av kablar, batteri, lampor/dioder, elmotor, summer och allsköns återvinningsmateriel.

Nästa vecka ska vi prata om “Elsäkerhet” så om någon av er föräldrar har erfarenhet av elolycka eller farlig el på något sätt så får ni gärna skicka ett mejl med en kort berättelse om anekdoten. Hoppas händelsen hade lycklig utgång!

 

Hur ska man koppla in den andra lampan för att lösa problemet?

Händer nästa vecka:

Utvecklingssamtal mån fm 27/1 (eleverna börjar enligt schema efter mentorstid)

Livskunskap Ingarö Kyrka Venus röd tisdag 28/1 (samling 8.20 vid församlingsgården) med Niclas och Patrik/Malin. Åter i skolan till lunch.

Utvecklingssamtal hela onsdag 29/1

Allaktivitetsdag hela torsdag 30/1 – Skidåkning eller Laserfort – se schoolsoft för mer info. Vi hoppas på en toppenhärlig aktiv skadefri finvädersdag tillsammans! Glöm inte matsäck!

Och veckan därpå

Livskunskap Ingarö Kyrka Venus grön tisdag 4/2 (samling 8.20 vid församlingsgården) med Niclas och Malin/Patrik. Åter i skolan till lunch.

Med önskan om en härlig helg! Väl mött till utvecklingssamtalen! /Venusteamet

En kommentar

Kommenteringen är stängd.