Hej alla elever och föräldrar i Venus!
Nu har Röd läst ut och Grön nästan läst ut boken En sekund i taget. Vi har tränat på många saker i samband med läsningen, bland annat att skriva resonemang. Det är ett kunskapskrav i nästan alla skolämnen. Att resonera är ungefär som att diskutera med sig själv i skriftlig form. När man resonerar försöker man förstå ett ämne eller ett problem ur olika perspektiv. Det svåra med att resonera i skrift är att göra det så att någon annan kan läsa ens tankar, utan att tappa tråden. Vi på Lemshaga har en ett litet hjälpmedel för detta som vi kallar för ”Förståelsekartan”, den ser ut så här:
Förståelsekartan kan hjälpa dig att komma på vad du ska skriva. Den kan också hjälpa dig att se till att du har vänt och vridit på något utifrån olika perspektiv. Sedan gäller det att få struktur på sina tankar, det kan du göra genom att först skriva vad du tänker, dvs ett påstående. Därefter ställer du dig frågan varför du tycker som du tycker, eller tänker, eller känner som du tycker. Nästa steg är att ge exempel på varför du tycker som du tycker. Sedan diskuterar du ditt påstående fram och tillbaka ur olika perspektiv. För att förtydliga vad du menar kan du använda dig av egna, eller andras erfarenheter. Efter det tänker du ut vad konsekvenserna blir av att du tänker eller tycker som du gör. Till sist kommer du fram till en slutsats som inte alltid behöver vara ett bestämt svar, men du ska visa att man kan förstå ditt påstående ur olika perspektiv.
Vi kommer jobba mycket med strukturer för resonemang, det här var ett exempel av många sätt att göra det på.
På måndag har vi klassråd och på eftermiddagen vi har representanter från klassen med på SAM och PUG. På fredag är det äntligen Lucia. Vi firar Lucia utomhus, ta med dig sittunderlag och ha på dig varma kläder!
En kommentar
Tack, läst. Pappa och Märta
Kommenteringen är stängd.