Ansvarig: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.35-39
Vad?
Frågeställning:
- Hur klär jag mig för att vara ute i naturen?
- Hur förhåller jag mig till allemansrätten vid vistelse i naturen?
- Hur ser man på en karta och planerar en vandring med lämplig längd och rastplats? Hur ska jag packa för en lättare tvådagarsvandring?
- Vad är viktigt att tänka på vid en övernattning?
- Hur hanterar jag säkerheten i samband med matlagning på stormkök?
- Vad menas med att friluftsliv kan vara som ”Balsam för själen”?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- utvecklar kunskap om vistelse i naturen
- att utveckla kunskaper om hur man kan påverka sin hälsa
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Hur olika friluftslivsaktiviteter kan planeras, organiseras och genomföras.
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten
- Att orientera i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel för positionering.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Kunskapskrav för betyget E: Eleven planerar…friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler |
Kunskapskrav för betyget C: Eleven planerar…friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler |
Kunskapskrav för betyget A: Eleven planerar…friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler |
Eleven anpassar till viss del sitt val av färdsätt, möjliga rastplatser, utrustning och mat i förhållande till vilket klimat, vilka miljöer, vilka regler och vilka risker som gäller för det aktuella området. | Eleven anpassar relativt väl sitt val av färdsätt, möjliga rastplatser, utrustning och mat i förhållande till vilket klimat, vilka miljöer, vilka regler och vilka risker som gäller för det aktuella om- rådet. | Eleven anpassar väl sitt val av färdsätt, möjliga rastplatser, utrustning och mat i förhållande till vilket klimat, vilka miljöer, vilka regler och vilka risker som gäller för det aktuella området. |
Kunskapskrav för betyget E: Eleven …genomför friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler |
Kunskapskrav för betyget C: Eleven…genomför friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler |
Kunskapskrav för betyget A: Eleven…genomför friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler |
Eleven anpassar till viss del valet av plats för stormköket till naturen. Elevens val av plats och iordningställandet av detta är till viss del anpassat till en effektiv metod. Eleven anpassar sig till viss del till principer för matlagning utomhus. | Eleven anpassar relativt väl valet av plats för stormköket till naturen. Elevens val av plats och iordningställandet av detta är relativt väl anpassat till en effektiv metod. Eleven anpassar sig relativt väl till principer för matlagning utomhus. | Eleven anpassar väl valet av plats för stormköket till naturen. Elevens val av plats och iordningställandet av detta är väl anpassat till en effektiv metod. Eleven anpassar sig väl till principer för matlagning utomhus. |
Kunskapskrav för betyget E: Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge enkla beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter |
Kunskapskrav för betyget C: Eleven kan på ett relativt väl fungerande sätt före- bygga skador genom att förutse och ge utvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter |
Kunskapskrav för betyget A: Eleven kan på ett väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge välutvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter |
Eleven kan utvärdera den genomförda färden genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten tillämpats under dagen. | Eleven kan utvärdera den genomförda färden genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten till- lämpats under dagen. | Eleven kan utvärdera färden genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten tillämpats under dagen. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
I grupp planera och genomföra en vandring med tillhörande frågor.
Vi skall göra en vandring år9
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom aktivt deltagande både praktiskt och muntligt samt en efterföljande skriftlig reflektion.
Delar av vandringen skall även dokumenteras och lämnas in.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka 35
Tisdag (båda): Flaggan + lagspel
Torsdag (Grön): Planera en vandring! Vi ses med iPad i L1
Vecka 36
Tisdag (båda): Friidrott. Idag testar vi på alla grenar inför Lemshagaspelen. Vi kommer även att ha en station där vi tittar/tränar på att montera stormköket.
Torsdag (Röd): Planera en vandring! Vi ses med iPad i L1
Vecka 37
Tisdag (båda): Planera vandringen, gå igenom stormkök.
Torsdag (Grön): Kortare vandring med matlagning i närområdet.
Vecka 38
Tisdag (båda): Friidrott – Träning inför Lemshagaspelen.
Torsdag (Röd): Kortare vandring med matlagning i närområdet.
Vecka 39
Tisdag (båda): Start av orienteringsperioden. Se annan LPP
Torsdag (båda): Egen personlig reflektion kring vårt friluftsprojekt.