Poetry and Song

What would you say about exploring new worlds together? Or, hearing secrets from deep dark places? Shall we sit outside and feel the wind in our hair, the sun on our cheeks?

Poetry

Children’s poetry explores relevant themes: friendship, uniqueness, nature, travel, seasons, immigration and equality.

We will explore famous children’s poets such as Shell Silverstein, Dennis Lee and Roald Dahl.

Focus Questions:

  1. What is poetry? (activate prior knowledge)
  2. Do we know any poets?
  3. How do we present, and speak clearly?
  4. Do poems have to rhyme?
  5. or have rhythm? What is rhythm in a poem? (clapping, syllables, A B B A)

Challenge questions:

  1. When do we use poetry? Why?
  2. Why was it important in the past?
  3. What can we learn from reading the poetry of others?

Practical Learning Goals: 

  • Different styles of poetry
  • Rhyming and rhythm
  • Names and biographical information about a few poets
  • Increased vocabulary, reading, writing and oral skills
  • Presentation skills
  • Editing – ARMS (add, remove, move, substitute)
  • Outdoors – we will incorporate our natural environment at Lemshaga into our reading and our writings
  • By using touch, sight, hearing, smell and taste we will be able to reach a variety of learners

Interdisciplinary Connections:

  • Fine art / aesthetics
  • Music (rhythm / rhyme)
  • Science & Green Flag (nature poetry)
  • Norm criticism: uniqueness, individuality
  • Media & advertising (slogans, rhyme)

Resources:

Poetry Foundation 

Academy of American Poets

Shel Silverstein 

Youth Poet Asha Christensen

Julia’s Power Point

Long-term planning: 

Week 37 – Poem: “I Don’t Know” – rhyme

Week 38 – Asha Christensen – free verse

Week 39 – Fall poetry free verse

Week 40 – Peer editing with ARMS

Week 41 – Art to go with poem

Week 42 – Poetry Readings

Week 43 – Poetry Jam, self-assessment, surprise

Formative assessment: 

  • Quizlet vocabulary
  • Classroom / group activities
  • Poetry portfolio (try 3 different styles!)

Summative assessment:

  • Reading your own poem (in a group)
  • Your own poem (choose your best for assessment)

Ties to the curriculum:

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, händelser och aktiviteter.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv,levnadssättochsocialarelationeriolikasammanhangochområdendär engelska används.
  •  Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
  • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar
  •  Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.
  • Dikter
  • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
  • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
  • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form och innehåll.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']