Ämne: Fysik
Ansvarig lärare: Catrin Colliander
När: Vecka 2-8 2021
Frågeställningar
- Vad är energi och vad kommer den ifrån?
- Hur fungerar en termos?
- Vilka för- och nackdelar finns med olika slags energikällor?
- Hur kan vi leva hållbart?
Förankring i kursplanens syfte
Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
- genomföra systematiska undersökningar i fysik, och
- använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
Ur det centrala innehållet
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll:
- Energins oförstörbarhet och flöde, olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön samt energianvändningen i samhället.
- Energiflöden mellan föremål som har olika temperatur. Hur man kan påverka energiflödet, till exempel med hjälp av kläder, termos och husisolering.
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter såväl med som utan digitala verktyg.
Kunskaper
Kunskapskrav åk 6
Detta innebär alltså att du ska kunna…
- Lyssna och ställa frågor i samtal om energi
- Genomföra en laboration, dokumentera den i bild och text samt jämföra ditt resultat med andra och ge förbättringsförslag.
- Använda fysikens begrepp när du beskriver och förklarar
- Kunna berätta om energikällor och energianvändning
Bedömning
Bedömning sker framförallt vid följande tre tillfällen:
4/2: Pet-flaska du isolerat hemma + beskrivning av hur du gjort och varför.
11/2: Förhör om energi och energiomvandling.
23-25/2: Samtal om hur vi kan leva hållbart.
Hur ska vi arbeta?
Vi arbetar utifrån avsnittet Energi och miljö på ne.se
Under lektionstid kommer vi läsa texter, se filmer, skriva anteckningar, samtala, diskutera och laborera.
Vi kommer arbeta i helklass, mindre grupp samt enskilt.
Veckoplanering: https://docs.google.com/document/d/1xvrT1fCBD3i-ogOsQyG1Fq8c0PM6kdhEiPx2Esnw_uc/edit?usp=sharing
Lemshagas vision och pedagogiska profil
Varierade kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande
Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga