Ansvarig/Ansvariga lärare:
Maria Holm
När, under vilka veckor?
VT 19 v. 10-22
Vad?
Kemi
Vardagskemi och ämnena i maten
Innehåll:
Arbetsmaterial: Gleerups portal Kemi 7-9. Kapitel 10 ämnena i maten.
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
Vi kommer att behandla följande mål ur kursplanen:
Kemin i vardagen och samhället:
Kemin och världsbilden:
Kemins metoder och arbetssätt:
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen |
Kunskapskrav | Steg E | Steg C | Steg A |
0 – Eleven kan samtala om… | Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. | Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. | Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. |
0 – I diskussionerna ställer eleven… | I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt. | I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt. | I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. |
0 – Eleven kan söka naturvetenskaplig information… | Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
0 – Eleven kan använda informationen… | Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp. | Eleven kan använda informationen på ett relativt väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp. | Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp. |
1 – Eleven kan genomföra… | Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. | Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån. | Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. |
1 – I undersökningarna använder eleven… | I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. | I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. | I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt. |
1 – Eleven kan jämföra resultaten… | Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska modeller och teorier. | Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till kemiska modeller och teorier. | Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till kemiska modeller och teorier. |
1 – Eleven för resonemang… | Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. | Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras. | Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka. |
1 – Dessutom gör eleven… | Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. | Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. | Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. |
2 – Dessutom för eleven… | Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. | Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. | Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. |
Matris för ämnena i maten
E | C | A | |
Använda begrepp, teorier och modeller | Eleven har grundläggande kunskaper och för enkla resonemang. | Har goda kunskaper och för utvecklade resonemang. | Har mycket goda kunskaper och för välutvecklade resonemang. |
Matris för granska, kommunicera och ta ställning
E | C | A |
Eleven: Tar ställning med enkel motivering För enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans Skapar enkel redovisning med viss anpassning till syfte och målgrupp | Eleven: Tar ställning med utvecklad motivering För utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans Skapar utvecklad redovisning med relativt god anpassning till syfte och målgrupp | Eleven: Tar ställning med välutvecklad motivering För välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans Skapar välutvecklad redovisning med god anpassning till syfte och målgrupp |
Matris för systematisk undersökning
E | C | A | |
Planering | Eleven: Formulerar en förutsägelse utan förklaring Ger förslag på hur undersökningen kan utformas men endast i stora drag (Eleven använder färdig instruktion) | Eleven: Formulerar en förutsägelse förklarad utifrån egna erfarenheter Ger förslag på hur undersökningen kan utformas, men kräver viss justering (Eleven får justering och använder egen planering) | Eleven: Formulerar en hypotes som är naturvetenskapligt underbyggd Planerar undersökning med bestämda variabler, ordning på momenten och materiel (Eleven använder egen planering) |
Genomförande | Genomför undersökningen med viss systematik. | Genomför undersökningen med relativt god systematik. | Genomför undersökningen med god systematik |
Utvärdering | Drar en enkel slutsats Ger förslag till generell förbättring Gör en enkel dokumentation | Drar en utvecklad slutsats Ger förslag till specifik förbättring Gör en utvecklad dokumentation | Drar välutvecklad slutsats Ger förslag på specifik förbättring med förklaring Gör en välutvecklad dokumentation |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
- Teorigenomgångar tillsammans.
- Filmklipp och program via Gleerupsmaterialet.
- Olika uppdrag och laborationer.
- Enkla fältstudier och experiment. Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
- Tolkning och granskning av information med koppling till kemi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar, samt Gleerups texter.
Grovplanering (kommer uppdateras vartefter och kan ändras under arbetets gång)
GLEERUPS Kap. 10 Ämnena i maten
https://gleerupsportal.se/login/
Kemi i vardagen- ämnen i maten
I början av lektionerna: Gå igenom dagens agenda Gleerups-material Kemi 7-9 |
||||||
v. | Lektion 1 | Lektion 2 | Lektion 3 | |||
RÖD (månd) GRÖN a/b (ons) | RÖD a/b (tors) GRÖN (tors) | RÖD (tors) GRÖN (fred) | ||||
10 | Lära känna
Inledning Diskussionsuppg. Vad tror du? -skriv ner på post it Avsluta: Berätta om innehållet. Alla skrivuppgifter framöver kommer ni behöva till “slutuppgiften och provet” Formativ bedömning under vägen |
Lära känna
Inledning Diskussionsuppg. Vad tror du? -skriv ner på post it Avsluta: Berätta om innehållet. Alla skrivuppgifter framöver kommer ni behöva till “slutuppgiften och provet” Formativ bedömning under vägen |
All mat innehåller solenergi
Kolhydrater
|
Lära känna
Inledning Diskussionsuppg. Vad tror du? -skriv ner på post it Avsluta: Berätta om innehållet. Alla skrivuppgifter framöver kommer ni behöva till “slutuppgiften och provet” Formativ bedömning under vägen |
film: https://www.ne.se/play/kunskapsmedia/program/sol7357 | All mat innehåller solenergi
Kolhydrater
|
11 | Skriva klart kolhydrater | Se film om fetter
VT rutin |
Se film om fetter
VT rutin |
Fetter
|
Fetter
|
Proteiner
|
12 | Proteiner
|
Se film om fetter
VT rutin |
Se film om fetter
VT rutin |
Hållbar utveckling
Fråga 1-4 |
Hållbar utveckling
Fråga 1-4 |
Göra klart |
13 | Göra klart
|
Uppdrag “mitt favoritmål” | Uppdrag “mitt favoritmål” | Mineralämnen/vitaminer
Se klipp om kroppens kemi
|
Mineralämnen/vitaminer
Se klipp om kroppens kemi
|
Uppg. “min frukostrestaurang”
3 lektioner skrivtid
|
14 | Uppg. “min frukostrestaurang”
3 lektioner skrivtid
|
Uppdrag “mitt favoritmål” | Uppdrag “mitt favoritmål” | Uppg. “min frukostrestaurang” | Uppg. “min frukostrestaurang” | Uppg. “min frukostrestaurang” |
15 | Uppg. “min frukostrestaurang” | Extra | Extra | Göra klart sina uppg. | Göra klart sina uppg. | Extrs |
16 | PÅSKLOV | PÅSKLOV | PÅSKLOV | |||
17 | Hållbar utveckling
Fråga 1-4
|
Hållbar utveckling
Fråga 1-4 |
PROV ämnena i maten | PROV ämnena i maten | ||
18 | ||||||
19 | ||||||
20 | ||||||
21 | NP rättning
Planera till vikarie |
NP rättning
Planera till vikarie |
NP rättning
Planera till vikarie |
|||
22 |
När du skriver dina faktatexter:
Första gången du skriver. Skapa en ny mapp som heter “ämnena i maten”. Skriv i Google Drive dokument. När du är klar med din text mejlar du mig din text till maria.holm@lemshaga.se . Utifrån det kommer jag se och kunna bocka dig när du lämnat in materialet. Det är superviktigt att du skriver din text så att du har med informationen till slutprovet sedan.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Hur aktivt du deltar under genomgångar i klassen.
- Hur du deltar och hur du deltar i grupparbete.
- Förmågan att analysera, diskutera och ta till sig varandras tankar samt funderingar.
- Förmåga att muntligt och skriftligt redovisa dina tankar och slutsatser.
- Bedömningen sker formativt under kursens gång och avslut med skriftligt prov.