Ansvarig/Ansvariga lärare: Madelene Larsson
När, under vilka veckor? v 18-23
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Vad är alkohol, tobak och narkotika och vad gör det med våra kroppar?
- Är det lätt att börja missbruka alkohol, tobak och narkotika? Hur ser det ut i samhället i dag?
- Vad är en missbrukare?
- Vad är en missbrukare för dig?
- Vilka missbrukar?
- Varför hamnar en del människor i missbruk?
- Hur ser en missbrukares, bakgrund, missbruk och eventuellt tillfrisknande ut?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- Kan utforska och arbeta tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan.
- Kan samspela med andra människor utifrån kunskaper om likheter och olikheter i livsvilkor.
Förankring i kursplanens syfte – förmågor
- Använda biologins begrepp och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen och samhället.
- Att kommunicera biologi och ta ställning i frågor som rör hälsa.
- Söka svar på frågor med hjälp av undersökningar och olika källor.
Centralt innehåll från kursplanen
- Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av beroendeframkallande medel.
- Fältstudier. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter..
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi arbeta?
- Föreläsningar av lärare samt inbjuden föreläsare.
- Vt-rutiner
- Kortfilmer från UR & NE.
- Diskussionsövningar/aktivitet på lektioner
- Egen uppgift: Informationsblad om narkotika
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Redovisningen kommer att ske genom att eleverna kommer att hålla en presentation/redovisning om den person de har intervjuat.
- Diskussionsövningar/aktivitet på lektioner
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
v 18 to/fr Uppstart ANT, Vt-rutin kring före-efter bilder på missbrukare + i grupp skriva en livshistoria kring dessa.
v 19 må + to/fr Muntlig presentation av livshistorierna, fokus: alkohol
Keynote om alkohol: Alkohol
v 20 to/fr forts fokus: alkohol
Lab: Börja med enskilt arbete om narkotika
v 21 må fokus: tobak
Lab: Börja med enskilt arbete om narkotika
Keynote om tobak: Tobak 2017
v 22 må + to/fr fokus: narkotika, pararbete om narkotika
Inlämning av enskilt arbete om narkotika (fredag v 22)
v 23
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Ett ämne som ständigt är aktuellt i media och i många ungdomars vardag.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare.
- Genom Visible Thinking synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
- Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.