Ansvarig/Ansvariga lärare: Malin Campbell
När, under vilka veckor? Merkurius Grön v36-41, Merkurius Röd v4-5, v7-8, v10
Vad?
Vad är en målgrupp?
Vad är viktigt när du designar en förpackning?
Hur kan du använda färg, form och symboler för att locka en specifik målgrupp?
Vad finns det för olika slags lay-out?
Vad är typsnitt? Hur kan jag arbeta med det för att förmedla något specifikt?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
– Kan lösa problem och omsätta idéer till handling på ett kreativt sätt.
– Kan lära, utforska och arbeta självständigt och känna tillit till sin egen förmåga.
– Kan använda och ta del av många olika uttrycksformer.
Förankring i kursplanens syfte:
– undersöka och presentera olika sorters bilder
– kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
– skapa bilder
Uppgiften ska bidra till att du utvecklar kunskaper om hur du använder färger, former, bilder/symboler och text för att spegla en specifik produkt och dess egenskaper.
Lära dig vad en målgrupp är och hur du riktar designen för att locka till köp.
Uppgiften ska ge dig möjlighet att träna på bildkomposition, (placering av de olika delarna i bilden), hantering av olika material samt att bygga upp en förpackning.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
– former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas för ett specifikt syfte
– material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Teckna av en förpackning
Mjölkförpackningsdesign
Svara på dessa frågor till ditt mjölkpaket:
Frågor mjölkpaket
Om du har tid:
Hur ska du sälja din mjölk? Skapa en reklamaffisch till din mjölk.
Reklam Mjölk
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Mjölkmässa i klassrummet.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Lektion 1: Genomgång om förpackningsdesign. Teckna av en förpackning. ( Börja skissa på sin mjölkförpackning).
Lektion 2: Arlas design gemensam studie. Intro av uppgiften. Börja skissa på ditt egna mjölkpaket.
Lektion 3-5: Arbeta på sitt mjölkpaket
Lektion 6: Avsluta bildarbetet samt Mjölkmässa. Mjölkpaket samt text ska lämnas in i slutet av lektionen 8/10.
Varför?
Sammanhang och aktualitet.
Vi kommer i det här projektet att fördjupa oss i grafisk design och vad eleverna möter ute i samhället.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Genom Visible Thinking synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening
Varierade kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande
Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga