När, under vilka veckor? Merkurius Röd Hemstudieuppgift/ Merkurius Grön Hemstudieuppgift + Lektion v5
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad är satirteckning?
Vad gör en satirtecknare?
Vad är deras uppgift?
Får en satirtecknare teckna allt?
Vad har chefredaktören för roll?
Hur skiljer sig satirteckningar i olika delar av världen? T ex USA,
Frankrike, Iran.. Varför är det så?!
Vad tycker du? Får en satirtecknare teckna allt?
Hur vill du göra en egen satirteckning?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
- skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
- undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
- analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
-
Bildframställning
Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
Redskap för bildframställning
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Bildanalys
Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Vi avslutar lektionen med att titta på varandras teckningar.
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Denna konstform är just nu, med det som hänt i Paris och satirtidningen Charlie Hedbo, av största aktualitet för att vi ska förstå och fundera över yttrandefrihet, demokrati och bilders makt och möjligheter.