skulptur-seriefigur

Bild – åk 4- Tredimensionellt arbete – skapa din egen seriefigur

Ansvarig/Ansvariga lärare: Mia Widoff

När, under vilka veckor?  Jupiter v 38-

Vad?

Frågeställning och följdfrågor

-Vad betyder tredimensionellt?

-Vad är skulptera?

-Vilket material kan man använda sig av?

-Vad är lera? Och hur arbetar man med lera?

-Vad tror du skillnaden är mellan 2D och 3D?

-Vilken seriefigur skulle du vilja avbilda?

Förmågor vi utvecklar i detta projekt

– kommunicera med bilder/skulpturer för att uttrycka budskap,

– skapa skulpturer med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika

material.

-pröva sig fram och skapa en skulptur med olika tekniker och material för att hitta fram till ett uttryck som du tycker visar vem du är, eller vill vara.

-Presentera och kunna tala kring din skulptur när den är klar.

Centralt innehåll från kursplanen

Bildframställning/Redskap för bildframställning:

Vi använder oss av lera som ett formbart material för att göra en skulptur som visar och berättar om dig och vad du tycker om.

Bildanalys:

Vi tittar på hur skulpturer kan se ut, nutid och historiskt. Samt tittar på seriefigurer som inspiration.

Vi pratar om skulpturers utformning och budskap.

Hur?

Hur ska vi arbeta?

-Vi börjar med att titta på hur olika skulpturer kan se ut. Vi pratar om hur man skulle kunna inspireras av seriefigurer.  Bildspel: seriefigurer

-Sen vill jag att du skissar på hur du vill att just din seriefigur ska se ut. Vill du göra en seriefigur från en film du har sett? Eller ur din egen fantasi? Färglägg gärna din skiss.

-Vi ska arbeta i formlera som sen kan göras hård i en ugn. Tänk igenom vilka färger du vill använda dig av innan du börjar skulptera.

-När alla är klara har vi en gemensam genomgång där var och en får chansen att berätta om sin skulptur.

Enklare beskrivning av uppgiften: skulptur-seriefigur-lektion

Veckoplanering, när ska vi göra vad?

Lektion 1. Genomgång av uppgiften. Vi tittar på bilder på skulpturer och seriefigurer. Skissarbete.

Lektion 2. Arbeta med din seriefigur i lera.

Lektion 3. Arbeta med din seriefigur i lera.

Lektion 4. Redovisning av klassens skulpturer.

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Med leran som material får du möjligheten att skapa din egen skulptur med inspiration från seriefigurernas värld! Kanske har du någon favoritseriefigur som du tittar mycket på just nu. Inspireras av den!

Övergripande mål från läroplanen 2.2

– kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt

– kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

-Vi ger var och en möjlighet att utveckla sin relationskompetens och samtidigt sin egen unika

personlighet.

-Vi ser varandra som kompetenta och goda individer med behov av att bli bekräftade som sådana.

Utvärdering

Vi utvärderar och redovisar tillsammans med frågorna nedan som grund:

1. Hur har ditt arbete gått?

2. Var det svårt att komma på vad du skulle göra?

3. Vad var roligast med uppgiften?

[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']