Bild, Lemshaga 2019-2020 Venus
Ansvarig/Ansvariga lärare: Karin Lindkvist
Venus röd v. 35-39
Vad?
Vi ska arbeta med estetiska och kulturella uttryck hos olika urbefolkningar.
Du ska undersöka konst och mönstertraditioner hos tre minst tre olika urbefolkningsgrupper och tolka dessa i en mandala.
Frågeställning och följdfrågor
-Vad är en minoritetsgrupp? Urbefolkning?
-Hur ser kultur och bildtraditionen ut hos olika folkgrupper?
-Vilka likheter och skillnader kan man se när man jämför mönster och bilduttryck hos urbefolkningsgrupper från olika delar av världen?
-Vad tror du folkvandringen av olika folkgrupper kan ha för betydelse för kulturen och konsten?
-Hur skulle ett konstnärligt verk som är inspirerat av flera olika ursprungsbefolkningar och dess kulturer gestaltas?
-Vad är en mandala och hur kan man skapa en sådan?
Övergripande mål från LGR11 2.2
-Kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt kan utveckla kännedom om samhällets kulturutbud.
-Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
-Kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande
-Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna till sin egen förmåga.
Förankring i kursplanens syfte
-Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
-Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
-Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
-Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder.
Centralt innehåll från kursplanen
Bildframställning
– Framställning av berättande bilder
– Presentationer av eget bildskapande
Redskap för bildframställning
– Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
– Material och verktyg för tvådimensionellt och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
– Konstbilder samt konstverk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
– Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Projektet inleds med en introduktion kring betydelsen av minoriteter och urbefolkning. Vi pratar om vår egen urbefolkning i Sverige, samerna. Hur, var och när deras folkvandring startade, från Afrika för ca 44000 år sedan och hela vägen upp till norra Sverige. Vi kopplar dåtidens folkvandring till den folkvandring som sker i vår värld här och nu.
1. Varje elev ska göra ett undersökande arbete kring minoriteters och urbefolkningars kulturella uttryck. Man väljer minst 3 olika folkgrupper.Det undersökande arbete går ut på att man ska ta reda på så mycket som möjligt om den/de ursprungsbefolkning man valt. Titta särskilt på material, färg, form och mönster på klädedräkter, instrument, hantverk och konst.
2. Inspirerad av det undersökande arbetet vill jag att du skissar på mönster och en mandala med mönster från minst tre olika urbefolkningsgrupper.
3. Efter skissarbete ska du rita upp din mandala på ett A3 papper. Gör mandalan så stor det går på pappret. Använd passare och linjal. Tänk på att få med mönster från flera olika traditioner i ditt arbete. Börja i mitten och arbeta dig utåt. Färglägg!
När du är klar skapar du ett Google Drive dokument där du lägger in bilder på ditt arbete samt bilder från kulturerna du hämtat inspiration ifrån. Skriv en egen reflektion/förklarande text kring ditt arbete. Svara på frågorna nedan:
-Beskriv figuren
Hur ser figuren ut? Beskriv så utförligt du kan.
Vilken/vilka ursprungsbefolkningar har du tolkat? Var i figuren kan man se det? Berätta i korta drag om urbefolkningarna och deras konst- och kulturtraditioner. Te x vilka mönster och symboler som är typiskt för just den folkgruppen.
Varför valde du just den/eller dem?
-Beskriv arbetsprocessen
Hur tycker du att arbetet har fungerat? Stötte du på några problem?
Vad har fungerat för dig i arbetet? Vad behöver utvecklas? Vad har du lärt dig?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
När projektet är slut ska mandalan lämnas in och Google.dokumentet delas med mig. Jag bedömer dels skissarbetet och arbetsprocessen, men också det färdiga resultat och de egna reflektionerna kring arbetet.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V 35- Introduktion kring temat. Undersökande arbete + skissarbete
V 36- Fortsättning av det undersökande arbetet. Skissarbete. Börja arbetet på A3-pappret.
V 37- Fortsättning av arbetet med mandalan
V 38- Fortsättning av arbetet.
V 39- Skriv din reflektion/förklarande text. Inlämning
Varför?
Sammanhang och aktualitet
I flera olika delar av världen lever minoritetsgrupper idag. Många har egen flagga, egen religion och egna traditioner. De flesta grupper är väldigt utsatta och utfrysta av övriga samhället. Samtidigt har vi en enorm folkvandring idag, där stora grupper har tvingats fly sitt hemland. Dessa grupper bär naturligtvis med sig egna kulturtraditioner till det nya landet.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi lyssnar in och tar tillvara vars och ens unika sätt att lära. Varierande kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande. Vi inspireras av Reggio Emilia-pedagogiken.
Genom ”Cultures of thinking” synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande , ett lärande för förståelse och mening. Bland annat frågar jag eleverna vad de Ser, vad de Tänker om det de ser och vad de Undrar när jag tittar på olika bilder. Tillsammans resonerar vi oss fram, beskriver och förklarar kring det vi tittar på. Allt för att synliggöra lärandet.
Varierande kreativa arbets- och uttrycksformer möjliggör olika ingångar till lärande.
Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna när projektet är klart.