När, under vilka veckor? HT 20 VT 21
Ansvarig: Camilla Mauritzson och Sara Sandström
Vad ska vi göra? Boken om mig
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer tillsammans dokumentera hur vårt första år i Neptunus ser ut.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
- Hur ser mitt klassrum ut?
- Vika kompisar sitter jag tillsammans med?
- Vilka intressen har jag?
- Vilket är mitt favoritämne?
- Hur ser min skolgård ut?
- Vad vill jag helst göra ute på skolgården?
- …
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
- Eleven kan samtala om elevnära livsfrågor.
______________________________________________
Sammanhang och aktualitet
När eleverna gick i Pluto startade de boken ”Boken om mig” Som inte var helt klar vilket gjorde att vi tog med den upp i Neptunus för att låta eleverna fortsätta dokumentera om sig själva i Neptunus.
Centralt innehåll från kursplanen
Att leva tillsammans
- Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
- Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan, i digitala miljöer och i sportsammanhang.
Förankring i kursplanens syfte
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur individen och samhället påverkar varandra.
- reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
Övergripande mål från LGR11 2.2
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet