De fyra årstiderna

Ansvarig/Ansvariga lärare: Lisa Webering

När, under vilka veckor? Läsåret 19/20

Naturkunskap – Årstidsförändringar

Vad? Årstidsförändringar

Frågeställning och följdfrågor

Vilka årstider har vi?

  • Hur vet vi vilken årstid vi har just nu? 
  • Vad händer i naturen när det blir höst, vinter, vår och sommar?
  • Hur anpassar sig djur och växter?

 

Förankring i kursplanens syfte

Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. 

Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med biologins begrepp, modeller och teorier samt förståelse för hur dessa utvecklas i samspel med erfarenheter från undersökningar av naturen och människan. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.

Centralt innehåll från kursplanen

Året runt i naturen

  • Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Hur?

Hur ska vi arbeta?

  • Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
  • Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
  • Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg.

Veckoplanering, när ska vi göra vad?

Hösten (augusti till november)

Vi gör en tankekarta om det vi kan om hösten.

Vi tittar på en film om hösten (Varmt, kallt, mittemellan)

Vi plockar nypon på skolgården som vi rensar och torkar. Senare kokar vi egen nyponsoppa.

Vi ritar en ekorre med siffran 6 (vi arbetar med siffran sex i matten) som grund och hur det ser ut för ekorren på hösten.

Vi ritar hur träden ser ut under årstiden.

Vi gör ett häfte som i slutet av f-klass kommer vara ett årshäfte.

 

Vintern (december till februari)

Vi gör en tankekarta om det vi kan om vintern.

Vi tittar på en film om vintern (Varmt, kallt, mittemellan)

Vi gör egna braständare som vi kan använda om vi vill tända en brasa. Vi ritar och beskriver hur vi gjort och sätter in det i vårt häfte. Vi gör fågelmat till hungriga fåglar som vi sätter upp på skolgården. Vi ritar och skriver hur vi gjort och sätter in i vårt häfte.

Vi ritar en ekorre med siffran 6 som grund och hur det ser ut för ekorren på vintern.

Vi ritar hur träden ser ut under årstiden.

Vi fortsätter med vårt häfte som i slutet av f-klass kommer vara ett årshäfte.

 

Våren (mars till maj)

Vi gör en tankekarta om det vi kan om våren.

Vi tittar på en film om våren (Varmt, kallt, mittemellan).

Vi lär oss om grodans livscykel. Vi ritar och skriver i vårt häfte.

Vi ritar en ekorre med siffran 6 som grund och hur det ser ut för ekorren på sommaren.

Vi ritar hur träden ser ut under årstiden.

Vi färdigställer vårt årshäfte.

Vi fortsätter med vårt häfte som i slutet av f-klass kommer vara ett årshäfte.

 

Sommaren (maj till juni)

Vi gör en tankekarta om det vi kan om sommaren.

Vi tittar på en film om sommaren (Varmt, kallt, mittemellan).

Vi planterar och ser hur ett frö växer och lär oss dess olika delar. 

Vi ritar en ekorre med siffran 6 som grund och hur det ser ut för ekorren på våren.

Vi ritar hur träden ser ut under årstiden.

Vi färdigställer vårt årshäfte.

 

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

Vi kommer arbeta med VT-rutinen Think-pair-share när vi gör våra tankekartor.

Vi kommer att använda oss av VT-rutinen Zoomin vid flera tillfällen.

Utvärdering

Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.