Den magiska skogen

När, under vilka veckor? HT och VT 20/21

Ansvarig: Camilla Mauritzson, Sara Sandström och Gottis Olofsson

Vad ska vi göra?
Tillsammans så ska vi ta oss in i “Den magiska skogen” och göra en fantasivärld. Vi ska tillsammans utforska om våra djur i vår närmiljö. Djur som vi själva fått förvandlas till under sommaren då vi tog oss in i vårt klassrum. 

Hur ska vi arbeta?
Vi kommer lära oss om våra djur genom att läsa faktatexter samt se på filmer där vi visuellt får uppleva djuret.

Vi kommer enskilt skriva om våra djur i vår no bok. Samt rita bilder av vårt djur för att få en tydligare beskrivning av djuret.

Varannan vecka kommer vi gå ut i skogen för att uppleva naturens magi. Vi kommer här bygga upp en värld med alla våra djur så att vår kunskap kan gå vidare till andra kompisar som går vår stig.

Veckoplanering, när ska vi göra vad?
v. 34 Lägerskoledagar

– Allemansrätten, vi läser om Allemansråttan som berättar om Allemansrätten. 

– Vi arbetar med materialet Hitta vilse.

v. 35 Myran

– vi lär oss om myran genom att läsa och titta på en kort film kring myran. 

– Vi samtalar och reflekterar kring det vi har lärt oss genom VT rutinen ”Think pair share”

– Vi skriver om myran och ritar en bild.

– vi går ut i skogen för att upptäcka naturens magi och hitta våra små myror ute i skogen och här få möjlighet att smaka på deras myrsyra.

v. 36 Fjärilen

– Vi lär oss om fjärilen genom att läsa en faktatext och titta på en kort film.

– Vi samtalar om vad vi lärt oss med hjälp av VT – rutinen ”think pair share”

– Vi skriver om fjärilen och ritar upp fjärilens livscykel.

v. 37 Spindeln

– Vi lär oss om spindeln genom att läsa en faktatext och titta på en kort film.

– Vi skriver om spindeln och ritar en bild över spindelns olika delar. 

– Vi går ut till vår magiska stig där vi tittar på möjliga platser för att bygga små hus där våra djur kan bo. Vi samlar stenar.

v. 38 Ekoxen

– Vi lär oss om ekoxen genom att läsa en faktatext och titta på en kort film om ekoxen. 

– Vi skriver om ekoxen och ritar en ekoxe i verklig storlek i våra böcker.

v. 39 Daggmasken

–  text: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/daggmaskar

– Bild: Rita en mask. film: https://urplay.se/program/209827-djurverket-daggmask

– Vi skriver om daggmasken och ritar hur masken ser ut samt skriver ut delar på masken.

– Vi går till scoutstugan för att leka olika lekar och samlar stenar att måla till djur.

v. 40 Flugan

– Text: https://illvet.se/djur/insekter/varfor-tycker-flugor-om-att-sitta-paa-manniskor

https://illvet.se/djur/insekter/forskare-insekter-ser-manga-fler-detaljer-an-vad-vi-trott

eller: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/flugor

– Berättare: https://urplay.se/program/180368-en-flugas-liv-ovader?autostart=true

– Vi skriver om flugan och tittar på flugans livscykel och klistrar in en bild.

v. 41 Grodan

Film: https://urplay.se/program/209847-djurverket-groda

– Text: https://naturkul.com/grodans-livscykel/

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/vanlig-groda

– Vi skriver om grodan samt klistrar in en bild på grodans livscykel.

– Vi målar våra stenar till djur.

– Vi går ut i skogen för att uppleva hösten. I skogen lyssnar vi till Djuren i skogen del 3: Hösten https://sverigesradio.se/avsnitt/1174265. Innan vi går ut tittar vi på: Hösten https://www.ne.se/play/ur/program/194694

v. 42 Hösten

Vi lär oss mer om trädet och hösten. Vi skriver om vad som händer i trädets blad om hösten.

v. 45 Vår magiska stig

Vi skriver brev från våra stendjur som vi har målat i par.

Vi gör en tipspromenad om reflexer.

 

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen 

Biologi:

  • Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön.
  • I samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och växter.
  • Eleven gör enkla observationer av årstider, namnger några djur och växter, sorterar dem efter olika egenskaper samt beskriver och ger exempel på kopplingar mellan dem i enkla näringskedjor. 
  • I det undersökande arbetet gör eleven någon jämförelse mellan egna och andras resultat.
  • Eleven dokumenterar dessutom sina undersökningar med hjälp av olika uttrycksformer och kan använda sig av sin dokumentation i diskussioner och samtal.

Idrott och hälsa:

______________________________________________

Sammanhang och aktualitet

Vi arbetar just nu med småkryp i NO. Här tar vi reda på fakta om alla de djur som eleverna har föreställt sig att vara under sommaren då de smög sig in på Lemshaga.

Centralt innehåll från kursplanen

Biologi:

Året runt i naturen:

Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.

Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Berättelser om natur och naturvetenskap:

Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.

Idrott och hälsa:

Rörelse:

  • Grovmotoriska grundformer, till exempel springa, hoppa och klättra. Deras sammansatta former i redskapsövningar, lekar, danser och rörelser till musik, såväl inomhus som utomhus.

Hälsa och livsstil:

  • Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av lek, hälsa, natur- och utevistelser.

Friluftsliv och utevistelse:

  • Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver rumsuppfattning.
  • Lekar och rörelse i natur- och utemiljö.
  • Allemansrättens grunder.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser.

Förankring i kursplanens syfte

Biologi:

Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser

Idrott och hälsa:

Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen.

  • röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
  • planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil,
  • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer, och
  • förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.

 

Övergripande mål från LGR11 2.2

  • Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
  • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
  • kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi använder oss av ett utforskande arbetssätt där elevernas intresse och engagemang driver arbetet framåt. Vi använder oss av VT rutiner för att få en större förståelse för vår miljö och våra djur.

[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']