Designprojektet

Ansvariga lärare:Ayla L och Åsa G

När, under vilka veckor? v.35-46 och 7-23

Vad?

Frågeställning och följdfrågor
  • Vad är design?
  • Vad får du inspiration ifrån?
  • Vad skulle du vilja fördjupa dig mer i inom slöjdområdet?
  • Vad skulle du vilja ha för något som du designat själv i ditt liv?
  • Finns det något du behöver som du inte kan/vill köpa?
  • Hur kan du göra ditt projekt unikt och ge det ett personligt uttryck?
  • Hur kan du använda flera slöjdtekniker i ditt designprojekt?
  • Hur kan du ta hänsyn till miljön i ditt projekt?
Övergripande mål från LGR11 2.2
  • Kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällslivet och vardagslivet.
  • Kan lösa och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
  • Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
  • Har fått kunskaper om förutsättningen för en god miljö och en hållbar utveckling.
  • Kan använda moderna teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
Förankring i kursplanens syfte
  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
  • Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvaliteters- och miljöaspekter.
  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
  • Tolka slöjdföremålens estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll från kursplanen
  • Metall, trä och textil, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvändna material.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarena i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
  • Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
  • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
  • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen

Hur?

Hur ska vi arbeta?

Varje elev skapar ett designprojekt där de hämtar inspiration från sin egen vardag, vad just de behöver. Designprojektet består dessutom  att undersöka och utforska det hen inspirerats av, skissarbete, planering, genomförande, redovisning och utvärdering.

Arbetet kan och bör innehålla flera slöjdtekniker samt återbruk.

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Vi har ett google classroom där mycket av kommunikationen kommer ske.

Bedömning kommer att ske av skiss och idéarbete (tillvägagångssätt), formgivning och framställning (process), resultat och elevens analyser och värderingar om sin arbetsprocess

Vi kommer även genomföra en gruppdiskussion om bedömning i mitten av kursen och en kort redovisning för kamraterna när projektet avslutas.

Veckoplanering, när ska vi göra vad?
v.35 start designprojekt brainstorma-skissa, svara på frågor om din idé
v.36
v.37 återkoppling från lärare om idén
v.38
v.39
v.40 bedömningsövning + återkoppla till eleven hur det går.
v.41
    v.42 orientering ladan
v.43
                 v.44 höstlov
     v.45 prao
v. 46 lämna in allt
v.47 redovisning betygssnack

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Att få tillverka något som eleven själv har användning för att eleven själv blir expert på vad de behöver och kan tänka ut de bästa lösningarna. Att träna sin kreativitet och uppfinningsförmåga.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
  • att våra arbeten och läroprodesser ska sättas i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare.
  • att aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
  • att ta tillvara vars och ens unika egenskaper och sätt att lära genom att variera  arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet.

Utvärdering

Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.

Sker efter avslutad kurs