Ansvarig: Caroline Bergengren
När: v 13-18
Vad?
- Utveckla sin språkliga medvetenhet genom att se skillnader och likheter mellan grammatiska begrepp,
- Utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift.
- Utveckla sin förmåga att behärska språkets form, här den engelska grammatiken, för att få en allsidig kompetens i engelska.
- Förmåga att urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer

Hur?
Eleverna jobbar självständigt med att läsa regler och göra övningar i grammatikhäften i syfte att befästa kunskaper samt få syn på sina utvecklingsområden. Vi jobbar med lärarledda genomgångar i helklass kring olika grammatiska regler samt vid behov med individuella genomgångar. Eleverna ges möjlighet att självständigt rätta sina arbeten samt att träna extra på det man som individ behöver utveckla.
v 13- 17 Jobba med olika grammatiska regler och övningar
v18 Skriftligt prov med regelbundna verb
Varför?
Elevens totala språkutveckling utvecklas. Då vi arbetar med samma grammatiska områden i samtliga språk samtidigt ges eleven möjlighet att se en röd tråd.
Det är viktigt att eleverna lär sig hur det egna språket är uppbyggt så de kan tillämpa det och utveckla sina texter. Grundläggande grammatik är också viktigt när man lär sig nya språk.
- Utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift.
- Utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter.
- aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
- ta tillvara vars och ens unika egenskaper och sätt att lära genom att variera arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet.
- Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.