Poetry

Emily Dickinson
American poet
Sketches from poet Marianne Moore which inspired her poem “A Jelly-Fish”
By poet Jack Prelutsky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POETRY

What would you say about exploring new worlds together? Or, hearing secrets from deep dark places? Shall we sit outside and feel the wind in our hair, the sun on our cheeks?

This unit uses children’s poetry to explore themes relevant to our students: friendship, uniqueness, nature, sport, animals, travel, seasons and even social issues such as immigration and equality.

We will explore famous children’s poets such as Emily Dickinson,  Marianne Moore, and Jack Prelutsky as well as others.

Focus Questions:

  1. What do our students know about poetry? Themes, styles etc
  2. What poets do we know of?
  3. Why is poetry important today? Why was it important in the past?
  4. What can we learn from reading the poetry of others?
  5. How do we present, and speak clearly?
  6. What is rhythm in a poem?
  7. What are the ingredients to a powerful animation or short film?
  8. Where do we find inspiration? Is everything worth writing about?

Practical Learning Goals: 

  • Different styles of poetry
  • Names and biographical information about a few notable English poets
  • Increased vocabulary, reading, writing and oral skills
  • Rhyming and rhythm
  • Media: filming, animation & editing
  • Presentation skills
  • Outdoors – we will incorporate our natural environment at Lemshaga into our reading and our writings
  • By using touch, sight, hearing, smell and taste we will be able to reach a variety of learners

Interdisciplinary Connections:

  • Fine art / aesthetics
  • Music (rhythm / rhyme)
  • Science & Green Flag (nature poetry)
  • Norm criticism: uniqueness, individuality

Resources:

https://www.poetryfoundation.org/collections

https://www.poets.org/poetsorg/poems-kids

Timeline: August to mid-October

Formative assessment: 

  • Quizlet vocabulary
  • Classroom / group discussions
  • Poetry writing using different styles

Summative assessment:

  • Formal discussion about a poem of your choice (in a group)
  • Writing your own poems (choose your best for assessment)
  • Short animation / film using your own poem

Ties to the curriculum:

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, händelser och aktiviteter.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv,levnadssättochsocialarelationeriolikasammanhangochområdendär engelska används.
  •  Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
  • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar
  •  Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.
  • Dikter
  • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
  • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
  • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form och innehåll.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']