Ansvarig/Ansvariga lärare: Caroline Joons
När: HT/ VT 19/20
Vad?
Fokus i år är att fortsätta utveckla en allsidig kommunikationsförmåga på franska genom att kunna beskriva / diskutera om olika tema om sig själv och andra (från åk6-8) med detaljer och även i olika tidsformer (t.ex. i dåtid).
Fokus denna termin är även att förberedda och träna inför Nationella Prov i franska samt genomföra franska NP.
Frågeställning och följdfrågor
- Hur berättar man om sitt liv? Hur säger man vardagliga uttryck på franska?
- Hur samtalar/diskuterar man om olika närliggande tema på franska?
- Förberedelse och genomförande av Franska NP
- Grammatik ( verber i olika tempus samt présent- imparfait – passé composé)
- Grupp arbete under olika tema
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
Förankring i kursplanens syfte
Skriva, tala, höra, läsa, ordförråd, grammatik och uttal. Att bilda språkligt sammanhängande texter eller tal som anpassas till situation och mottagare.
Centralt innehåll från kursplanen
Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion:
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Olika former av samtal och dialoger.
- Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
- Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
- Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
https://lemshaga.se/wp-content/uploads/2016/08/Matris_Franska_Fra9.pdf
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi ska använda La Nouvelle Chouette D kapitlar som underlag för att utveckla elevernas språkliga förmåga – att förstå och göra sig förstådd. Detta ska vi genomföra genom att göra varierande övningar (hör- tal- skrivövningar) samt olika stimulerande lekar.
Vi ska använda google classroom var lärare kommer att lägga till olika typ av övningar, läxor, lektionen, prov förberädelser osv.
Allt ligger på schoolsoft vid vecka planering. Det är elevers ansvar att logga in innan varje lektion och se vad man måste göra och förbereda sig på bäst sätt. Hemläxor och prov schemat ligger också på schoolsoft.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
titta på Schoolsoft under rubriken vecka planering
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- att våra arbeten och läroprocesser ska sättas i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare (autentiskt lärande).
- aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
- ta tillvara vars och ens unika egenskaper och sätt att lära genom att variera arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna:
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna (Vad har fungerat? Vad behöver utvecklas? Engagerade projektet eleverna?):
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer .
Vi ska använda ”exit tycket” from ”socrative”