Ansvarig/Ansvariga lärare: Sofia Ljungkvist
När, under vilka veckor? 4-8
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
Tips på länk med oregelbundna substantiv:
https://www.grammarly.com/blog/irregular-plural-nouns/
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- kan kommunicera på engelska i tal och skrift samt ges möjligheter att kommunicera på något ytterligare främmande språk på ett funktionellt sätt,
Förankring i kursplanens syfte
Undervisningen i ämnet engelska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i engel- ska språket och kunskaper om områden och sammanhang där engelska används samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.
I den kommunikativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier för att stödja kommunikatio- nen och lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till.
Centralt innehåll från kursplanen
- Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationen som ut- tal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, frågor och förklaringar.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
3 – Muntlig framställning Formulera sig och kommunicera i tal
E: Kan formulera sig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande i olika genrer.
C: Kan formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande i olika genrer. Kan även formulera sig med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
A: Kan formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande i olika genrer. Kan även formulera sig med flyt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
4 – Skriftlig framställning Formulera sig och kommunicera i skrift
E: Kan formulera sig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande i olika genrer.
C: Kan formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande i olika genrer. Kan även formulera sig med visst flyt och i någon
mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
A: Kan formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande i olika genrer. Kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi börjar med att skriva ner och diskutera språkregler.
Vi skriver dem för hand för att befästa kunskaperna ytterligare.
Vi övar reglerna i arbetshäften för att träna på att använda reglerna i kommunikationen och i språket.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Prov på regler, samt övningar, läxor, delaktighet på lektioner (muntligt+skriftligt).
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
v. 4 – Genomgång Nouns + övningshäfte
v. 5 – Genomgång Nouns + övningshäfte + ev genomgång adjectives
v. 6 – Prov Nouns + genomgång Adjectives + övningshäfte
v. 7 – Övningar Adjectives + Genomgång verbs
v. 8 – Genomgång + övningar verbs
v. 10 – Prov adjectives + verbs
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Grammatiken gör att vi kan kommunicera bättre, både i vår produktion (det vi själva säger/skriver) och i vår reception (hur vi förstår det andra säger/skriver).
Ju fler detaljer vi har kunskap kring, desto mer nyanserat och varierat kan vi använda vårt språk.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.