Ansvarig: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? 47-50 och v.10-13
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Hur kan dansen vara ett redskap för motion?
Hur kan dansen påverka vår självkänsla?
Vad menas med att vara i takt till musiken?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil,
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Traditionella och moderna danser samt rörelse- och träningsprogram till musik.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Kunskapskrav för betyget E | Kunskapskrav för betyget C | Kunskapskrav för betyget A |
---|---|---|
I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. | I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven relativt väl sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. | I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven väl sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. |
Förklaring till kunskapskravet ovan med bedömningsaspekter.
E | C | A |
---|---|---|
Eleven kan till viss del anpassa rörelserna i relation till den valda musiken | Eleven kan anpassa rörelserna relativt väl i relation till den valda musiken | Eleven kan anpassa rörelserna väl i relation till den valda musiken |
Eleven kan till viss del röra sig i förhållande till musikens grundpuls med olika rytmiseringar | Eleven kan röra sig relativt väl i förhållande till musikens grundpuls med olika rytmiseringar | Eleven kan röra sig väl i förhållande till musikens grundpuls med olika rytmiseringar |
Eleven kan till viss del anpassa rörelsen till syfte och sammanhang. | Eleven kan anpassa rörelsen relativt väl till syfte och sammanhang och välja strategi för detta. | Eleven kan anpassa rörelsen väl till syfte och sammanhang och även välja en väl fungerande strategi för detta |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Praktiskt deltagande under lektionerna.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Gröna gruppen: Redovisar sitt musikprojekt där jag kommer att titta på dansdelen. Bedömning kommer sedan ske utifrån de bedömningsaspekter som presenteras ovan.
Inlämning av musikanalys samt rörelsebeskrivning.
Praktiskt genomföra och leda klassen i en låt.
Inlämning av reflektion
Röda gruppen: Bedömning kommer ske under lektionstid utifrån de bedömningsaspekter som presenteras ovan.
Inlämning av musikanalys samt rörelsebeskrivning.
Praktiskt genomföra och leda klassen i en låt.
Inlämning av reflektion
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka 47
Tisdag (Grön dubbeltimma): Danspass på Body Joy. Samling 08.30
Torsdag (grön): Musikuppträdande
Fredag (röd): Dans. Vi kommer jobba med två olika danser där takt och rytm finslipas. Vi pratar även om dansen som ett verktyg vid uppvärmning.
Vecka 48
Tisdag (Röd dubbeltimma): Danspass på Body Joy. Samling 08.30
Torsdag (grön): Dans. Vi kommer jobba med två olika danser där takt och rytm finslipas. Vi pratar även om dansen som ett verktyg vid uppvärmning.
Fredag (röd): Hur kan vi skapa en egen dans? Vi jobbar med olika rörelser och sätter ihop de till en dans. Ni kommer börja med att jobba ensam sedan i par och sist blir ni fyra som knyter ihop säcken.
Vecka 49
Tisdag (Grön + Röd): Vi kommer vara i en vanlig lektionssal och jobba med första hjälpen, stabilt sidoläge och delar av HLR.
Torsdag (Grön): Pardans. Idag börjar vi nosa på bugg. Lär oss grundstegen och bygger vidare med lite olika turer.
Fredag (Röd): Pardans. Idag börjar vi nosa på bugg. Lär oss grundstegen och bygger vidare med lite olika turer.
Vecka 10
Tisdag (Grön + Röd): Varsin enkeltimma där ni får en genomgång av projektet och en teorigenomgång.
Inspiration: Filmklipp 1 Filmklipp 2 Filmklipp 3
Torsdag (Grön): Eget jobb med ert program
Fredag (Röd): Eget jobb med ert program
Vecka 11
Tisdag (Röd): Livräddning med kläder på Gustavsbergsbadet.
Torsdag (Grön): Eget jobb med ert program
Fredag (Röd): Eget jobb med ert program
Vecka 12
Tisdag (Grön): Livräddning med kläder på Gustavsbergsbadet.
Torsdag (Grön): Redovisning av programmen.
Fredag (Röd): Redovisning av programmen.
Vecka 13
Tisdag (Röd):
Torsdag (Grön): Redovisning av programmen + pardans
Fredag (Röd): Redovisning av programmen + pardans
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Dans och rörelse till musik kommer vi hela livet utsättas för. Om det så är i träningsform, nöjesform eller en formell dans på en stor fest. Forskning visar också att dans som motionsform är den typen av träning som håller i längden, som inte avstannar under tonåren.
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
- kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud