Ansvarig: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? 38-42
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
-
Vad är Orientering?
- Varför är det bra att kunna läsa kartor?
- Hur klär jag mig för att vara ute i naturen?
- Hur kan jag hitta kraft och energi i naturen?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- att kunna motionera och idrotta på egen hand och med tillsammans med andra
- utvecklar kunskap om vistelse i naturen
- att utveckla kunskaper om hur man kan påverka sin hälsa
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Begrepp – passa kartan, vägval, tumgrepp, väderstreck
- Regler
- Karttecken, de vanligast förekommande
- Övning på lättare och svårare orienteringsbanor, i känd och okänd mark.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Aktivitet/tema | E | C | A |
---|---|---|---|
Orientering och friluftsliv
Orientering i kända och okända marker med kartan som hjälpmedel. |
Klarar sig i skog och mark med hjälp av lite lärar-/kamratstöd. | Klarar sig i skog och mark med endast kartan som hjälpmedel. | Klarar sig mycket bra i skog och mark med karta som hjälpmedel. Kan värdera och redogöra för sina vägval. |
Orientering och friluftsliv
Kartkunskap med teckenförklaringar. |
Kunna de vanliga karttecknen och skala. | Ha god kunskap om de vanliga karttecknen och skala. | Ha mycket goda kunskaper om de vanliga karttecknen och skala, både i praktiken och i teorin. |
Orientering och friluftsliv
Utevistelser i alla årstider. Vandring och reflektion. |
Viss anpassa av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. | Anpassa av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. Vad har friluftslivet för betydelse för din hälsa? | God anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. Vad har friluftslivet för betydelse för din hälsa nu och i framtiden? |
Orientering och friluftsliv
Allemansrätten, rättigheter och skyldigheter |
Att förstå och följa de grundregler vi har i Sverige för att få nyttja vår natur. Visar det praktiskt i alla lägen. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Fokus på Hälsa. Vi kommer att arbeta utomhus nästan hela perioden. Eleverna får prova på att orientera i Lemshagas närmiljö på olika sätt samt ta del av orienteringsteori i lektionsal. Vi avslutar med att eleven genomför en orientering i okänd mark samt skriver ett kortare teoretiskt prov.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- aktivt deltaga på lektionerna
- lämnar in en reflektion kring ”hälsa i skogen”. Vad får mig att må bra?
- genomföra en orientering i okänd mark.
- Teoriprov- kartecken, kartans färger och vägval.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka | Onsdag | Fredag |
---|---|---|
38 | Orientering | Klassens val |
39 | Orienteringsteori Plats: Grön – NO/lab, Röd – L4 |
Lagspel på IP |
40 | Orientering | Lagspel på IP |
41 | Orientering | Orienteringsdag Plats: Ekedal |
42 | Teoriprov Plats: L4 för båda klasserna |
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi arbetar utifrån att sätta kunskaperna i ett meningsfullt sammanhang där eleverna ser vinsten av att kunna hitta och orientera sig i nya områden. Vi vill skapa förtrogenhet hos eleverna så att de fördjupar sina kunskaper som de redan har i orientering, genom att arbete med verklighetstrogna problem i undervisningen. Där vi arbetar praktiskt med kartor från närområdet.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.