Kroppen och knoppen
När, under vilka veckor? V.35-v.41
Ansvarig: Daniel Ekmark och Ingela Eriksson
Vad ska vi göra?
Människokroppen och våra känslor
Hur ska vi arbeta?
- Vi kommer att läsa ur boken “Känsloboken” och ha diskussioner kring det som skrivs om det olika känslorna.
- Vi kommer under projektet ha skapande projekt tex. Rödljus, tarmarna
- Använda oss av det digitala läromedlet från NE
- Ämnesövergripande arbete tillsammans med idrott och hälsa samt friluftsliv
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
v.34 Uppstart – VT-rutinen ”Think, puzzle, explore”
v.35 Känslor
v.36 känslor
v.37 Känslor
v.38 Människokroppen
v.39 Människokroppen
v.40 Människokroppen
v.41 Människokroppen
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Eleven berättar om några av människans kroppsdelar och sinnen, och diskuterar några faktorer som påverkar människors hälsa.
Sammanhang och aktualitet
Centralt innehåll från kursplanen
Kropp och hälsa
- Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
- Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
- Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
Förankring i kursplanens syfte
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av systematiska undersökningar. Som en del av systematiska undersökningar ska eleverna, genom praktiskt undersökande arbete, ges möjlighet att utveckla färdigheter i att hantera såväl digitala verktyg som annan utrustning. Eleverna ska ges förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av olika typer av källor. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika informationskällor.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi kommer att använda oss av Visible thinking-rutiner för att undersöka och upptäcka tillsammans.
Elevers delaktighet
Vi startade upp projektet med VT-rutinen “Think, Puzzle, Explore” för att se vad eleverna redan kan om människokroppen samt vad de vill lära sig mer om den.