Ansvarig/Ansvariga lärare:
Maria Holm
När, under vilka veckor?
HT 18
Biologi och kemi
Kroppen och matens kemi
Vad?
Innehåll:
Övergripande mål och kursplan från LGR 11 – 2.2
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. (Biologi)
- Människans organsystem. Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan. (Biologi)
- Några historiska och nutida upptäckter inom biologi- & kemiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen. (Biologi, kemi)
- Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan. Historiska och nutida metoder för att förlänga matens hållbarhet. (Kemi)
- Materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen. (Kemi)
- Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras. (Kemi)
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
ÄMNESMATRISEN I BIOLOGI OCH KEMI
Hur?
Hur ska vi arbeta?
- Teorigenomgångar tillsammans.
- Filmklipp och program via UR.se/skola “Uppdrag kroppen”.
- Hemuppdrag – föra kostdagbok och ta med/äta frukost i skolan.
- Enkla fältstudier och experiment. Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
- Tolkning och granskning av information med koppling till biologi och kemi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Hur aktivt du deltar under genomgångar i klassen.
- Hur du deltar och hur du deltar i grupparbete.
- Förmågan att analysera, diskutera och ta till sig varandras tankar samt funderingar.
- Förmåga att muntligt och skriftligt redovisa dina tankar och slutsatser.