Ansvarig/Ansvariga lärare: Ingela Eriksson och Daniel Ekmark
När, under vilka veckor? HT-20 – VT-21
Vad?
- Vi lär oss grunderna i det engelska språket.
Frågeställning och följdfrågor
- Hur kan vi på ett lekfullt sätt våga använda oss av det engelska språket?
- Vilka ord och fraser är viktiga för att kunna börja kommunicera på det engelska språket?
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
- kan kommunicera på engelska i tal och skrift samt ges möjligheter att kommunicera på något ytterligare främmande språk på ett funktionellt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
Förankring i kursplanens syfte
- förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Centralt innehåll från kursplanen år 1-3
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Intressen, personer och platser.
- Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där engelska används.
Lyssna och läsa — reception
- Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
- Enkla instruktioner och beskrivningar.
- Olika former av enkla samtal och dialoger.
- Filmer och dramatiserade berättelser för barn.
- Sånger, ramsor, dikter och sagor.
- Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar, i reklam och andra enkla texter.
Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion
- Enkla presentationer.
- Enkla beskrivningar och meddelanden.
- Sånger, ramsor och dramatiseringar.
- Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- Bedömningen kommer att ske kontinuerligt under lektionerna vid samlingar samt vid grupparbeten och enskilt arbete.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
- Vi följer arbetsgången i arbetsboken. Utöver det leker vi lekar samt sjunger sånger på engelska. Vi läser/lyssnar på engelska böcker samt ser på olika engelska kortfilmer.
Fraser vi lär oss under respektive kapitel:
- School
- “This is a book”
- “What is this?”
- “It is a ruler”
- Activities
- “She can sing”
- “What can you do?”
- “I can climb”
- Clothes
- “He is wearing shorts”
- “What are you wearing?”
- “I am wearing a …”
- Vi läser berättelsen “Floppys bath”.
- Body
- “He is tired”
- “How are you?”
- “I am angry/happy/sad….”
- Vi läser berättelsen “Floppy the hero”.
- Food
- “He likes bread”
- “What do you like?”
- “I like cheese/tomato/cucumber….”
- Vi läser berättelsen “The barbecue”.
6. At home
- “The ball is under the sofa”
- “Where is the robot?”
- “It is on the lamp”
- Vi läser berättelsen “A cat in the tree”.
- Toys
- “He has a ball”
- “What do you have?”
- “I have a kite/ball/skipping rope……”
- Vi läser berättelsen “The jumble sale”.
Varför?
Sammanhang och aktualitet
- Vi vill skapa en tillåtande miljö där alla vågar uttrycka sig på engelska. Vi samtalar tillsammans och i par för att alla elever ska få möjlighet att få talutrymme. Vi skapar en miljö där alla känner sig välkomna att samtala i gruppen.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Utvärdering
- Utvärdering av projektet sker kontinuerligt tillsammans med eleverna.