Leia och björndjuren – en upptäcktsresa i rymden

När, under vilka veckor? v. 8 – 13

Ansvarig: Camilla Mauritzson och Sara Sandström

Vad ska vi göra?

Vi ska tillsammans utforska kring hur rymden ser ut. Detta göra vi genom att följa forskning som sker på de olika planeterna. Vi gör detta genom att följa med i berättelsen om Leia och Björndjuren – en upptäcktsresa i rymden.

Hur ska vi arbeta?

Eleverna kommer få lyssna till berättelsens olika delar. Besvara de frågor som är kopplade till kapitlet samt försöka rita och visualisera hur planeterna ser ut och hur det känns att resa upp till rymden.

Veckoplanering, när ska vi göra vad?

Kapitel 1: Leia möter björndjuret
  • Vi läser första kapitelet
  • Vi funderar kring hur dessa björndjur skulle kunna se ut.
  • Vi ritar vårt björndjur.
  • Vi skriver fakta om björndjuret efter att vi lyssnat på en radiointervju från Sveriges Radio när reportern och personal på Naturhistoriska riksmuseet fryser ned björndjur och testar djuren: http://korta.nu/wT3
  • Vi funderar kring hur det känns att åka upp i rymden genom VT- rutinen “Step inside” (Vi har inför dagen byggt en liten raket som eleverna får gå in i för att det ska bli lite extra verklighetstroget.
  • Vi tittar på: Paxi, solsystemet: https://www.youtube.com/watch?v=Qq63DygD7TA
Kapitel 2: Mars – här bor bara nyfikna robotar
  • Vi läser kapitlet.
  • Vi tittar på det som just nu sker på planeten Mars.
  • Vi ritar planeten Mars med kladd kritor på ett svart papper.
  • Vi skriver fakta om planeten.
  • Vi tittar på paxi, den röda planeten: https://www.youtube.com/watch?v=m9YKuSaMrFA och Paxi, finns det marsianer: https://www.youtube.com/watch?v=9MkeskgwPKU
Kapitel 3: Jupiter – HJÄLP, vi krockar med en måne
  • Vi läser kapitlet.
  • Vi ritar planeten Jupiter med kladd kritor på ett svart papper.
  • Vi skriver fakta om planeten.
Kapitel 4: Saturnus och Uranus – Is, grus och rymdyoghurt
  • Vi läser kapitlet.
  • Vi ritar planeterna Saturnus och Uranus med kladd kritor på ett svart papper.
  • Vi skriver fakta om planeterna genom att besvara frågorna till texten.
Kapitel 5: Neptunus och Merkurius – stormvindar och många kalas
  • Vi läser kapitlet.
  • Vi ritar planeterna Neptunus och Merkurius med kladd kritor på ett svart papper.
  • Vi skriver fakta om planeterna genom att besvara frågorna till texten.
Kapitel 6: Venus och månen – eller var det bara en dröm?
  • Vi läser kapitlet.
  • Vi ritar planeterna Neptunus och Merkurius med kladd kritor på ett svart papper.
  • Vi skriver fakta om planeterna genom att besvara frågorna till texten.
  • Vi tittar på Paxi, utforskar månen: https://www.youtube.com/watch?v=_rpxtATdMvE och Paxi och vår måne: faser och förmörkelser: https://www.youtube.com/watch?v=CGlZiLBGruo
  • Vi tittar på hur månen solen och jorden rör sig. Vi gör en lek kring detta.

Vi skapar alla våra planeter.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen

Eleven kan visa och beskriva hur solen, månen och jorden rör sig i förhållande till varandra.

______________________________________________

Sammanhang och aktualitet

VI har tidigare pratat om jordens uppkomst och hur allt skapades. Vi valde nu att flyga ut i rymden för att ta reda på vad vårt solsystem har att erbjuda.

Vi kommer även vid sidan av detta projekt skriva en berättelse om en Rymdresa.

Centralt innehåll från kursplanen

NO: Fysik åk 1-3

Året runt i naturen

  • Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser. Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.

Metoder och arbetssätt

  • Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.

Förankring i kursplanens syfte

 

Övergripande mål från LGR11 2.2

  • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
  • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
  • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud,

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet