När, under vilka veckor? v.2-3
Ansvarig: Ayla Lind, Åsa Gustafsson mfl i andra ämnen
Vad ska vi göra?
- Vilka kunskaper till ditt framtida hem behöver ni?
- Vad behöver ni veta när ni skaffar eget boende?
- Hur skapar man ett gott grupparbete?
- Vad bör man tänka på när man gör en instruktionsvideo?
Hur ska vi arbeta?
Eleverna delas in i grupper och skall söka information om ett tilldelat område, tex. hur man tapetserar. Gruppen ska sedan skapa manus och spela in en film i ämnet. Filmen kommer att få feedback under arbetets gång av andra grupper.
Det hela avslutas med en filmvisning med feedback från/för hela klassen.
Filmerna visas ev på skolans dag.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
1 information, filmtips, söka fakta, se andra instruktionsfilmer
2 filma + redigera skicka in film
v.3 filmvisning, feedback
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
______________________________________________
Sammanhang och aktualitet
Livet efter Lemshaga är ett projekt som finns i flera olika ämnen. Det är en förberedelse för det eleven kommer möta efter Lemshaga och i sitt framtida liv.
Centralt innehåll från kursplanen
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
Förankring i kursplanens syfte
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.
Övergripande mål från LGR11 2.2
- Kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällslivet och vardagslivet.
- Kan lösa och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Kan använda moderna teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
- att våra arbeten och läroprodesser ska sättas i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare.
- att aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.
- att ta tillvara vars och ens unika egenskaper och sätt att lära genom att variera arbets- och uttrycksformer och skapa olika ingångar till lärandet.