Luft
Ansvarig/Ansvariga lärare: Daniel Ekmark och Ingela Eriksson
När, under vilka veckor? Vecka 16-19
Vatten
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Vad är luft för något?
- Var finns luften?
- Vad består luften av?
Förankring i kursplanens syfte
- Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.
- Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av systematiska undersökningar. Som en del av systematiska undersökningar ska eleverna, genom praktiskt undersökande arbete, ges möjlighet att utveckla färdigheter i att hantera såväl digitala verktyg som annan utrustning.
- Genom undervisningen ska eleverna också utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och värderas med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder.
Centralt innehåll från kursplanen
- Luftens grundläggande egenskaper och hur de kan observeras.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
- Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön.
- Eleven kan ge exempel på egenskaper hos luft och relatera till egna iakttagelser.
- Utifrån tydliga instruktioner kan eleven utföra fältstudier och andra typer av enkla undersökningar som handlar om luft.
- I det undersökande arbetet gör eleven någon jämförelse mellan egna och andras resultat. Eleven dokumenterar dessutom sina undersökningar med hjälp av olika uttrycksformer och kan använda sig av sin dokumentation i diskussioner och samtal.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
Experiment
Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg.
Filmer
Böcker
Lekar
Gruppdiskussioner
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Barnens alster
Mindmaps
Observationer av elevers arbete
Delaktighet på lektioner
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
- Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga.
- Vi ger var och en möjlighet att utveckla sin relationskompetens och samtidigt sin egen unika personlighet.
- Vi ser varandra som kompetenta och goda individer med behov av att bli bekräftade som sådana.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.