Ansvarig: Henrik
När, under vilka veckor? Vecka 17-22
Vad?
Frågeställning:
- Vad är bråk?
- Hur genomförs addition och subtraktion med bråk?
- Vad är procent?
- Hur använder vi oss av bråk och procent i vardagen?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
- använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
- formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
Centralt innehåll från kursplanen:
Taluppfattning:
• Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.
- att alla tal i bråkform inte kan skrivas som tal i decimalform med ändligt antal decimaler
- att kvoten av två heltal kan uppfattas som andel, som en division, eller som ett förhållande (proportionalitet) t ex = 0,75 ; 3:4
- att olika bråk kan beteckna samma tal
- storleksordnar heltal och tal i bråk och decimalform
- använder reella tal i vardagliga och matematiska situationer
- växlar mellan procentform, decimalform och bråkform
• Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform
- addition och subtraktion av bråk och sambanden mellan dessa
- någon metod för att bestämma (minsta) gemensamma nämnaren och att detta bara behövs vid addition och subtraktion och inte vid multiplikation och division av tal i bråkform
Samband
• Procent för att uttrycka förändring samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och i situationer inom olika ämnesområden.
- del av helhet, del av antal och del av värde uttryckta på olika sätt
- utför olika beräkningar med procent t ex beräknar andel i procent
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Kommer snart!
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer att ha genomgångar, självständigt arbete, diskussioner och arbeta med problemlösning.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Du kommer bli bedömd under lektionstid, läxor samt på provet under vecka 22.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Vecka 17:
Mån (R+G): Grunder och rep. av bråkbegreppet. Storleksordna, förlänga och förkorta.
Förkorta bråk – film
Förlänga bråk – film
Läxa: Stencil
Tis (G): Addition och subtraktion av bråk.
Addition och subtraktion av bråk – film
Tors: Röd: Se ovan addition och subtraktion av bråk.
Tors Grön: Bråkdel av det hela samt multiplikation av bråk.
Fre Röd: Bråkdel av det hela samt multiplikation av bråk. Se uppgifter ovan.
Vecka 18
Mån (R+G): Egen fördjupning i förra veckans jobb. Jag har muntlig genomgång med alla grupper om förpackningsprojektet.
Tis (G): Jag är hemma så det får bli egen räkning om inte vikarien hittar på något eget kul….
Tors (R+G): Idag inleder vi procentavsnittet. Vi kollar av gammal kunsksp i området. Försöker hitta mönster i uppgifter. Vilken metod använder jag?
http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/procent/procent,-delen-och-det-hela
Vecka 19
Mån (R): Promille. Vad är det och när används det? Sid 134-137 i boken.
Mån (G): Föreläsning/workshop om självkänsla + lite tid för egen träning.
Tis(G): Promille. Vad är det och när används det? Sid 134-137 i boken.
Tors (R+G): Finns det ett sätt att få fram det nya priset direkt under en rea eller en prisökning? Vi kollar, räknar och diskuterar. Sid. 138-141 i boken.
Fre (R): Skolans Dag!!
Vecka 20
Mån (R+G): Studiedag
Tis (G): Vi testar olika mattespel på nätet.
Tors (R+G): Lovdag
Fre (R): Lovdag
Vecka 21
Mån (R): Föreläsning/workshop om självkänsla.
Mån (G): Algebra och procent. Härligt att vi numera behärskar ekvationer för då blir många problem mycket lättare 🙂
Genomgång på film: Klicka här!!
Tis (G): Algebra och procent. Vi fortsätter att träna på att skriva egna ekvationer till olika procentuppgifter.
Tors (R+G): Röd: Algebra och procent. Härligt att vi numera behärskar ekvationer för då blir många problem mycket lättare 🙂
Genomgång på film: Klicka här!!
Grön:
Fre (R): Algebra och procent. Vi fortsätter att träna på att skriva egna ekvationer till olika procentuppgifter.