Ansvarig/Ansvariga: Madeleine Theander
När, under vilka veckor?
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad är förändringsfaktor?
Hur kan jag räkna med förändringsfaktor?
Hur kan jag skapa egna uppgifter med förändringsfaktor?
Hur räknar jag med flera förändringar?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och i situationer inom olika ämnesområden.
- Potensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
E-nivå på testad förmåga:
Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom
att använda dem i välkända sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven
kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett i
huvudsak fungerande sätt. I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer
samt föra enkla resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.
C-nivå på testad förmåga:
Eleven har goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda
dem i bekanta sammanhang på ett relativt väl fungerande sätt. Eleven kan även
beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett relativt väl
fungerande sätt. I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt
föra utvecklade resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.
A-nivå på testad förmåga:
Eleven har mycket goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att
använda dem i nya sammanhang på ett väl fungerande sätt. Eleven kan även beskriva
olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett väl fungerande sätt.
I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra välutvecklade
resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
v. 36
Onsdag: Repetera procent, frivilligt testa på förändringsfaktor (uppkopierade häften)
Torsdag: Genomgång av förändringsfaktor i olika sammanhang. Arbeta med häfte:
Olika förklaringar av förändringsfaktorn (även upprepade förändringar):
Både skriftlig instruktion och videoexempel: http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/procent/forandringsfaktor
Bra förklaring: http://www.teacherondemand.se/video/728/forandringsfaktorer.html
Ännu en: http://www.youtube.com/watch?v=JPpV0doeGyI&feature=related
Lös med ekvation: http://www.youtube.com/watch?v=Sh12MMakk9M&feature=relmfu
v. 37
Onsdag: Upprepade förändringar, arbeta med ett exempel på egen hand. Gå igenom olika lösningar.
Torsdag: Går igenom bedömning. Fortsättning upprepade förändringar, börja med arbetshäfte:
v. 38
Onsdag: BEDÖMNINGSUPPGIFT: Muntlig uppgift, förbered och spela in.
Torsdag: Redovisning av läxa
v.40
v. 41
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Information om nationella proven: