Min Maträtt Tellus

Min favoriträtt

Ansvarig/Ansvariga lärare: Ann/ Hanan
När, under vilka veckor? V6-V15( Varannan vecka)

Vad;     Frågeställning (och följdfrågor): Du ska göra ett projekt, både praktiskt och muntligt.

  1. Du ska laga en favoriträtt för 2 port. Namnge maträtten.
  2. Skriva en inköpslista till Ann.
  3. Du ska ha med 5 av 7 matcirkelgrupper. Beskriv Vilka?
  4. Du ska med minst 3 matlagningsmetoder. Vilka?
  5. Tänk på tallriksmodellen. Rita eller beskriv upp hur din tallrik ska se ut.
  6. Tänk på maträttens utseende.
  7. Utvärdera din Maträtt . Process och Resultat.

 

  • Utveckla ett kunnande som rör mat, förmågan att planera och tillaga mat.
  • Utveckla sin initiativförmåga vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.
  • Utveckla sin förmåga att värdera sina handlingar.
  • Förstå vikten av att äta varierat ur kostcirkelns alla delar var dag.
  • Äta regelbundet och varierat samt fördela måltiderna jämnt över dagen så fungerar du och din kropp bättre.

Övergripande mål från LGR11 2.2:

Har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
Har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,

Förankring i kursplanens syfte:

Ett syfte med undervisningen i Hkk är att den ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbete i hemmet. Arbetet i hemmet är något som ständigt pågår, oavsett människors olika yttre omständigheter.Resultatet av arbetet med en välsmakande måltid,städad bostad eller rena kläder är kortvarigt men på lång sikt är det ett arbete som är avgörande för både hälsan och det sociala välbefinnandet.

Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:

Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.
Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6

Eleven kan tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden, och gör det med viss anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och redskap på ett i huvudsak fungerande och säkert sätt. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet. Därutöver kan eleven föra enkla resonemang om varierade och balanserade måltider.

 

Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 6

Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 6

Eleven kan tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden, och gör det med relativt god anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och redskap på ett relativt väl fungerande och säkert sätt. Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet. Därutöver kan eleven förautvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider.

 

Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 6

Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6

Eleven kan tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden, och gör det med god anpassning till aktivitetens krav. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och redskap på ett väl fungerande och säkert sätt. Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet. Därutöver kan eleven föra välutvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider.

 

 

Hur?
Hur ska vi arbeta?

Vi kommer att jobba i par i det praktiska arbetet. En som är huvudchef och en som följare.

Du ska göra en praktisk  och en muntlig redovisning av din favoriträtt.

  1. Praktisk; Du ska tillaga din maträtt för 2 pers med hjälp av en hjälpkock. Tänk på metoder, redskap, Disk, rengöring och ordning och reda i ditt kök. Du ska duka och presentera maten för din gäst. Du som är hjälpkock ska utvärdera den praktiska tillagningen ( processen ) och den färdiga maträtten (resultatet).
  2. Teoretiskt; Utvärdera din process och resultat. Bifoga din kompis utvärdering.
  3. Du ska muntligt redovisa ditt arbete . Visa ditt recept och berätta om utvärderingen.

 

Veckoplanering, när ska vi göra vad?:

Lektion 1 : Du ska planera din favorit maträtt för 2 port. Skriv en inköpslista och skicka den till Ann.

Lektion 2 : Praktisk tillagning; 1/2 grupp är kockar och 1/2 grupp är hjälpkockar.

Lektion 3 Praktisk tillagning; 1/2 grupp är kockar och 1/2 grupp är hjälpkockar.

Lektion 4 ; Redovisa muntligt.

 

Varför?

Mat och hälsa är bland det mest grundläggande för människan. Måltiden är en njutning för både kropp och själ och en stund av gemenskap.Dina matvanor och andra vanor i hemmet plus de val du gör dvs din livsstil- påverkar hur du mår men också samhället och miljön.

Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:

 

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:

Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga
Vi utmanar varandra att ta risker och våga misslyckas för att kunna växa och utveckla.

[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']