Franska

När? –  Höstterminen 2021 – vårterminen 2022

Ansvarig: Sandra Gustafsson

 

Vad ska vi göra?

Fokus för de första veckorna är att avsluta förra årets bok och lära oss mer om veckodagar, månader och datum (och födelsedatum), väder och årstider. Vi lär oss namn på olika aktiviteter och släktskapsord. Inom grammatiken går vi igenom genitiv (ägande) och prepositionerna à la och auMomentet avslutas med ett prov. Därefter går vi vidare med läromedlet för åk 8.

Fokus för året är att utveckla en allsidig kommunikationsförmåga på franska genom att träna på att berätta olika saker om sig själv, sin familj och sina kompisar. Under terminen kommer vi att träna skriv-, läs-, och hörförståelse och inte minst muntliga förmågor. Detta med målet att ha grundläggande kunskaper för att förstå, göra sig förstådd och kunna kommunicera (på olika sätt) med fransktalande personer.

 

Frågeställning och följdfrågor 

Att berätta om sig själv, sin familj, sina kompisar och sina intressen:

  • berätta om skoldagen, skolsaker
  • fritidsaktiviteter
  • språk, länder och nationaliteter
  • berätta om landsbygden, beskriva landskapet
  • väderstreck
  • släktskapsord
  • fråga efter och beskriva vägen,ställen i en stad, transportmedel, Paris sevärdheter
  • namn på affärer, matvaror, matbordsfraser
  • beskriva någons utseende och egenskaper, kroppsdelar
  • namn på möbler, köksredskap, hemarbete
  • Några fransktalande länder utanför Europa: Marocko, Tunisien

GRAMMATIK vi går igenom, bl a:

  • repetition av verben être och avoir
  • -er verb
  • verben aller, pouvoir, vouloir, finir, faire, mettre, partir
  • genitiv
  • il y a – il n’y a pas
  • possessiva pronomen
  • passé composé av regelbundna verb
  • adjektivets böjning och placering; vieux, beau och nouveau

Hur arbetar vi?
Vi använder oss av läromedlet La Nouvelle Chouette, textbok och övningsbok. Vi kommer också att använda extramaterial och varierande övningar för att utveckla elevernas läsförståelse, hörförståelse samt muntlig och skriftlig färdighet (t ex musik och film). Vi kommer att arbeta både individuellt och i grupp, och använda språket på olika interaktiva sätt och jobba med korta projekt.

Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Varje lektionsuppgift står i Classroom och där finns också bilagor/material som hör till dagens uppgift.

I Schoolsoft står veckans lektionsplanering och information om läxor och prov.

Kunskapskrav Moderna språk
KUNSKAPSKRAV

 

Centralt innehåll från kursplanen

Lyssna och läsa – reception

  • Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
  • Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
  • Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från internet och andra medier.
  • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion:

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Olika former av samtal och dialoger.
  • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
  • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
  • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.

Förankring i kursplanens syfte
Skriva, tala, höra, läsa, ordförråd, grammatik, uttal. Att bilda språkligt sammanhängande texter eller tal som anpassas till situation och mottagare:

  • förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter,
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Övergripande mål från LGR 11 2.2
Att eleven

  • utvecklar sin förmåga att använda språket för att kommunicera i tal och skrift,
  • fördjupar sin förståelse av talat språk i olika situationer och sammanhang,
  • utvecklar sin förmåga att använda språket muntligt i olika sammanhang för att berätta, beskriva (förklara och motivera) sina åsikter,
  • utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter,
  • utvecklar sin förmåga att reflektera över levnadssätt och kulturer i de länder där språket talas och göra jämförelser med egna erfarenheter

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet/vårt klassrumsarbete
“Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare”

“Våra internationella relationer och det globala perspektivet är en naturlig del av vår verksamhet” – (“Det livsvida lärandet”)