Franska

HT2021

När? –  Höstterminen 2021 – vårterminen 2022 

Ansvarig: Sandra Gustafsson

 

Vad ska vi göra?
Fokus för den första perioden är att uttrycka dåtid i passé composé.
Vi lär oss passé composé med verben avoir och être. Läromedel: NE-franska avsnitt 8.2 “Qu’est-ce que tu as fait?”. Vi tränar läs- och hörförståelse samt muntliga och skriftliga färdigheter. Avsnittet avslutas med ett prov.

Fokus för året är att utveckla en allsidig kommunikationsförmåga på franska genom att träna på att berätta olika saker om sig själv, sin familj och sina vänner. Under terminen kommer vi att träna skriv-, läs-, och hörförståelse och inte minst muntliga förmågor. Detta med målet att ha grundläggande kunskaper för att förstå, göra sig förstådd och kunna kommunicera (på olika sätt) med fransktalande personer.

 

Frågeställning och följdfrågor 

Att berätta om sig själv, sin familj, sina kompisar och sina intressen:

  • ord och fraser som har med resande att göra
  • berätta om sin vardag (i passé composé)
  • olika tidsuttryck
  • beskriva en bostad och dess olika rum
  • namn på världsdelar, hav och länder
  • berätta om viktiga händelser i livet
  • beskriva föremål och förstå beskrivningar
  • ord för olika former och material
  • olika sätt att ställa frågor

Realia som vävs in i de olika texterna, bl a:

  • fransktalande länder i världen
  • några franska poeter och målare
  • högtider som firas i Frankrike

Grammatik vi går igenom, bl a:

  • presens av être och avoir
  • passé composé av regelbundna verb och med être och avoir
  • verbet faire
  • reflexiva verb
  • (imparfait)
  • adjektivets komparation
  • adverb

 

Hur arbetar vi?
Vi använder till viss del läromedlet La Nouvelle Chouette, textbok och övningsbok. Vi kommer också att använda NE-läromedlet samt extramaterial och varierande övningar för att utveckla elevernas läsförståelse, hörförståelse samt muntlig och skriftlig färdighet (t ex musik och film och en del material från UR). Vi kommer att arbeta både individuellt och i grupp, använda språket på olika interaktiva sätt och jobba med korta projekt.

 

Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Varje lektionsuppgift står i Classroom. I Schoolsoft står information om läxor och prov.


Kunskapskrav Moderna språk
KUNSKAPSKRAV


Centralt innehåll från kursplanen

Lyssna och läsa – reception

  • Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
  • Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
  • Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från internet och andra medier.
  • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion:

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Olika former av samtal och dialoger.
  • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
  • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
  • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.


Förankring i kursplanens syfte

Skriva, tala, höra, läsa, ordförråd, grammatik, uttal. Att bilda språkligt sammanhängande texter eller tal som anpassas till situation och mottagare:

  • förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter,
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang. 

Övergripande mål från LGR 11 2.2
Att eleven

  • utvecklar sin förmåga att använda språket för att kommunicera i tal och skrift,
  • fördjupar sin förståelse av talat språk i olika situationer och sammanhang,
  • utvecklar sin förmåga att använda språket muntligt i olika sammanhang för att berätta, beskriva (förklara och motivera) sina åsikter,
  • utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter,
  • utvecklar sin förmåga att reflektera över levnadssätt och kulturer i de länder där språket talas och göra jämförelser med egna erfarenheter 

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet/vårt klassrumsarbete
“Våra arbeten och läroprocesser sätts i ett meningsfullt sammanhang och kommuniceras till verkliga mottagare”

“Våra internationella relationer och det globala perspektivet är en naturlig del av vår verksamhet” – (“Det livsvida lärandet”)