Répétition

Ansvarig/Ansvariga: Maggie Morkos

När, under vilka veckor? v.35-37

Vad?

Repetition av tidigare/gamla kunskaper.

Frågeställning (och följdfrågor):

– Vilka kunskaper kan/behöver vi repetera från tidigare årkurs?

– Kommer vi ihåg hur vi ska uttala olika saker på franska?

Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Genom undervisningen i ämnet moderna språk ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  • förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter,
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används.

Centralt innehåll från kursplanen:

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.
  • Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
  • Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från Internet och andra medier.
  • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
  • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
  • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
  • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:

Ladda ner dokumentet "Matris_Fra_7-9_Repetiton.pdf"

Hur?

Hur ska vi arbeta?

Vi kommer under de kommande veckor att gå tillbaka till tidigare årskurs/kursplan och repetera. Vi ska repetera både stavning och uttal av gamla glosor och grammatik/verb.

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Vi kommer att jobba i grupp och enskild.

Tidsplan, när ska vi göra vad?:

Vilka utomstående kan berika/gagnas av projektet?

Varför?

Sammanhang och aktualitet:

Man behöver kontinuerligt stanna upp och gå tillbaka för att se vad vi behöver ta igen och vilka kunskaper som inte sitter som de ska.